Tentoonstelling Israël David Kiek (1811-1899), Leiden

LEIDEN, 20141006 -- Als onderdeel van het Internationaal Fotofestival Leiden 2014 (11 oktober – 8 november), wordt op zondag 12 oktober de Kiektentoonstelling geopend, door de heer Flip Bool, kunsthistoricus en voormalig lector fotografie aan AKV|St. Joost, Avans Hogeschool (Breda) in Stadscafé Van der Werff, te Leiden.

Te zien is een selectie van foto's van de Leidse studentenfotograaf Israël David Kiek (1811-1899). De foto's zijn deels afkomstig uit privébezit van de heer Bool, wiens grootvader op veel van de foto's is vastgelegd, en deels afkomstig uit de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

‘Kiekjes’
De Leidse studenten waren zijn voornaamste klanten. Om erbij te horen, was het gebruikelijk een groepsportret te laten maken, door Israel Kiek! De studenten meldden zich vaak pas in de vroege ochtenduren, nadat ze een volle nacht hadden doorgefeest. Veel foto's tonen dan ook behoorlijk aangeschoten studenten, sommigen zelfs nog met een feestmuts op. De studenten noemden deze portretjes al gauw 'kiekjes'. Zijn achternaam is in Nederland synoniem geworden voor de pretentieloze, uit de losse pols geschoten, foto: het kiekje.

Kiekmonument
Geen betere plek voor de Kiektentoonstelling als het Stadscafé Van der Werff, naast het “Kiekmonument” aan het Kiekpad en vlakbij de Rijnsburger Singel, waar Kiek zijn atelier had.

Wij hopen uiteraard op uw warme belangstelling voor deze unieke permanente tentoonstelling in Leiden. En horen graag of uw redactie hieraan een vervolg wil geven.

Op de website www.internationalphotofestivalleiden.com vindt u alle informatie over het Internationaal Fotofestival Leiden 2014 en de Stichting Talentvolle Fotografen.

Deel: ' Tentoonstelling Israël David Kiek (1811-1899), Leiden '