NALACS Scriptieprijs in filmtheater Rialto

Feestelijke netwerkmiddag voor Latijns-Amerikanisten en Carabisten

AMSTERDAM, 20170315 -- Op vrijdag 31 maart aanstaande organiseert de Nederlandse Vereniging voor Latijns-Amerika en Caribische Studies (NALACS) een feestelijke netwerkmiddag in filmtheater Rialto te Amsterdam. De middag staat in het teken van de jaarlijkse uitreiking van de beste scriptie over een Latijns-Amerikaans of Caribisch onderwerp geschreven aan een Nederlandse universiteit in het studiejaar 2015-2016. De genomineerde masterstudenten geven allen een korte presentatie over hun scriptie, waarna de jury de prijs voor zowel de beste scriptie als, dit jaar voor het eerst, de beste presentatie uitreikt.

NALACS Scriptieprijs in filmtheater RialtoDe Nederlandse Vereniging voor Latijns-Amerika en Caribische Studies is een Nederlands platform gericht op het bevorderen van inzicht, kennis en het debat over Latijns-Amerikaanse en Caribische onderwerpen. Gedurende deze middag zet NALACS een nieuwe generatie onderzoekers in het zonnetje tijdens de uitreiking van haar jaarlijkse scriptieprijs. Het programma begint om 15:00 uur met de vertoning van Consuming the Future, een korte film van Jaime Hoogesteger, de voorzitter van NALACS, en een reactie en nagesprek geleid door sociaal wetenschapper en activist Rosabla Icaza Garza. Na de ceremonie, vanaf 17:00 uur, is er een borrel in de bar van de Rialto.

Omgevingswetenschapper en NALACS-voorzitter Jaime Hoogesteger zal het spits afbijten met een welkomstwoord en de vertoning van Consuming the Future (2017), een korte documentaire van zijn hand over de overexploitatie van grondwater en agrarische export in de Mexicaanse staat Guanajuato. Na de film zal Rosabla Icaza Garza, verbonden aan het International Institute of Social Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam, een korte reactie geven en een nagesprek met het aanwezige publiek leiden.

Hierna geven de genomineerde studenten allen een korte presentatie over hun scriptie in Pecha Kucha stijl. De genomineerden zijn (in alfabetische volgorde): Pablo Campaña (UvA), Laura A. Garcia (TU Delft), Linda de Geus (TU Delft), Adam Moore (UvA), Angelica Neiszer (UvA), Débora Póvoa (UvA), Hannah Lina Schütz (Leiden) en Eva Maria van der Woude (Leiden). Vervolgens reikt de driekoppige jury, bestaande uit Rosabla Icaza Garza, Alexander Jachnow en Rosanne Tromp, de prestigieuze prijs voor de beste scriptie uit. Ook is er dit keer voor het eerst een award voor de beste presentatie.

De ceremonie wordt gevolgd door een gezellige vrijdagmiddagborrel (‘vrijmibo’) in de bar van de Rialto, waar ruimte is voor een hapje, een drankje en de mogelijkheid om na te praten en te netwerken met de aanwezige Latijns-Amerikanisten en Carabisten. Het hele programma is gratis toegankelijk. Instromen bij de borrel kan ook.

De uitreiking van de NALACS scriptieprijs wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door steun van de Afdeling Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam en de Afdeling Omgevingswetenschappen van de Wageningen Universiteit.

Programma NALACS Scriptieprijs 2015-2016

Datum: Vrijdag 31 maart 2017

Tijd: 15.00-19.00 uur (deuren open: 14.30 uur; aanvang programma: 15.00 uur, aanvang borrel: 17.00 uur)

Locatie: Rialto (Ceintuurbaan 338, 1072 GN Amsterdam)

RSVP: www.facebook.com/events/1327513283938801

Entree: Gratis toegang tot zowel de uitreikingsceremonie (15:00 uur) en de netwerkborrel (17:00 uur) / Geen registratie nodig!

Deel: ' NALACS Scriptieprijs in filmtheater Rialto '