Ontruimen is mensenwerk

BHVNederland benoemt acht knelpunten bij evacuaties

RIJSWIJK, 20090608 -- Een brandalarm dat wordt genegeerd, nooduitgangen die links blijven liggen... Er valt voor bedrijven nog veel tijdwinst te boeken bij ontruimingen. Daarbij helpt een daadkrachtige leiding en duidelijke informatievoorziening. Dit blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van BHVNederland: Acht knelpunten bij ontruimingen.

Mensen reageren vaak traag op een zich ontwikkelende noodsituatie. Zelfs als ze snel begrijpen wat er aan de hand is, zoeken ze eerst naar bevestiging van hun vermoeden. Daarmee gaat kostbare tijd verloren.

Zijn mensen eenmaal in beweging, dan handelen ze niet volgens ingewikkelde noodplannen, maar volgens ingesleten routines. Bij het opstellen van bedrijfsnoodplannen is het daarom zaak om deze routines in te calculeren en waar mogelijk te verwerken in het noodplan.

De publicatie: acht knelpunten
BHVNederland putte uit de vakliteratuur en haar eigen ervaring als opleidings- en adviesinstituut. Het resultaat is een interessant overzicht van de acht belangrijkste knelpunten bij ontruiming in noodsituaties. Lees op BHVNederland.nl het volledige onderzoek en de conclusie en aanbevelingen: Acht knelpunten bij ontruimingen

Deel: ' Ontruimen is mensenwerk '