Prijswinnend black box Almere vol daglicht dankzij lichtbouwelementen

Translucente panelen essentieel voor beleving unieke woning

Alphen aan den Rijn, 20120717 -- Geen gevelopeningen, nauwelijks ramen. Aan de buitenkant is het een zwarte doos, van binnen is het een met helder daglicht verlichtte woning. De translucente panelen van Rodeca Systems zorgen voor een unieke beleving van de prijswinnende 'black box in Almere.

De 'black box' is een ontwerp van Courage Architecten en de officiële benaming van dit originele project luidt 'Licht Budget'. Het won onlangs de Daylight Award 2012 in de categorie woningbouw.

Van buiten lijkt de woning volledig afgesloten te zijn, ramen zijn er nauwelijks. Wie de 'black box' binnenloopt ervaart echter dat dankzij de translucente panelen het daglicht volop binnenstroomt.

'We zijn zeer subtiel te werk gegaan door gebruik te maken van onze speciale polycarbonaatpanelen', vertelt Remko Post van Rodeca Systems. 'Die kunnen we elke gewenste kleur geven. In dit geval 'titangrau' dat aan de buitenzijde volledig dicht lijkt te zijn en toch licht door laat schijnen naar de binnenzijde. Eenmaal binnen blijft de warmte van het daglicht binnen, want de panelen hebben ook nog eens een betere thermische isolatiewaarde dan HR++ glas.

Jury Reden temeer voor de jury om onlangs uit de 64 genomineerde gebouwen deze innovatieve en originele toepassing te belonen. Het oordeel luidt dan ook dat dit een knappe prestatie is om met een beperkt budget deze kwaliteit te leveren. 'Het concept inspireert, daagt uit en sluit  naadloos aan op de wensen van de opdrachtgever.'

BNA Gebouw 2012 Eerder dit jaar riep de Bond Nederlandse Architecten het kantoor van IMd Raadgevende Ingenieurs uit tot BNA Gebouw van het Jaar 2012 in de regio Delta, dat eveneens gebruik maakt van lichtbouwelementen van Rodeca Systems. Niet in de traditionele zin als daglichtvoorziening maar op een zeer prominente wijze als scheidingswanden en trapbekleding. Het toepassen van een 'modern' bouwsysteem als Polycarbonaat lichtbouwelementen binnen een traditioneel industrieel complex geeft een bijzondere beleving.

Over Rodeca Systems Rodeca Systems is de verkenner van nieuwe mogelijkheden op het gebied van lichtbouwelementen. Producten die goed zijn, worden verbeterd. Doorontwikkelen is synoniem voor het bedrijf.

Begon Rodeca met de productie van lichtbouwelementen uit Hostalit, een PVC granulaat van BASF, later werd dit uitgebreid met het fabriceren van lichtbouwelementen uit polycarbonaat dat meer bestendig is tegen hagelinslag en hogere en lagere temperaturen.

Middels UV werende coëxtrusie-technieken is een10-jarige garantie op kleurechtheid standaard. In specifieke gevallen is een 20-jarige garantie mogelijk.

Een van de voorbeelden van de vooruitstrevendheid van Rodeca betreft SmartSkin. Ontstaan uit een samenwerking tussen Rodeca, Fiwihex en Future NRG. Ondersteunt door het Innovatienetwerk. SmartSkin omvat een lichtdoorlatend gevelconcept dat energie genereert. In het 'Rijkspaviljoen' My Green World op de Floriade van 2012 in Venlo is SmartSkin ingezet.

Bekijk hier fotomateriaal van de black box: foto 1 - foto 2 - foto 3

Foto 1: https://www.weboppep.nl/projecten/rodeca/2012-daylightaward-foto%27s_00.jpg

Foto 2 : https://www.weboppep.nl/projecten/rodeca/2012-daylightaward-foto's_05.jpg

Foto 3: https://www.weboppep.nl/projecten/rodeca/2012-daylightaward-foto's_06.jpg