Schuld en boete in de financiële sector

NIEUWEGEIN, 20131125 -- Met het boek Schuld en Boete doorbreekt serie-onderneemster in Financial Services, Antoinette Kalkman, het denken in dossiers in plaats van in klanten. Op spannende wijze legt zij uit wat het gevolg van verkeerd of onzorgvuldig advies is. De mens boven het dossier; Ze laat banken zien wat dat echt betekent; De Mens Centraal!

Aanstaande donderdag 28 november presenteert zij haar boek op het REM-eiland te Amsterdam waar een keur aan invloedrijke gasten uit de financiële branche, zakenwereld, consumentenorganisaties en politiek aanwezig is.

En toen was er een boek
De persoonlijke geschiedenissen uit de probleemdossiers van de afgelopen 10 jaar waren de aanleiding om het boek te schrijven. Alle bedrijfsmatige activiteiten van Antoinette Kalkman zijn gericht op het beter laten functioneren van de hypotheekbranche. Ook dit boek draagt bij aan die missie. “Ik kan de degelijkheid van risicomijdend gedrag van banken en verzekeraars waarderen, maar ik betreur het dat financiële bedrijven daarin te weinig zelfkennis tonen. Als risicomijdend gedrag omslaat in wantrouwen haakt de klant af. Door het gebrek aan consumentenvertrouwen dient de financiële sector zich persoonlijker op te stellen. Wie de consument als mens benadert en vertrouwen schenkt, krijgt vertrouwen terug. Daarnaast is deze empathische aanpak niet alleen prettiger voor de klant, het is ook commercieel slimmer voor de organisatie. Dat bewijzen de resultaten van onze organisatie.”

Moraal van het verhaal
Ondanks het onderwerp is Schuld en Boete geen financieel boek. De 19 geromantiseerde verhalen zijn laag drempelig en lezen vlot weg. Een bewuste keuze omdat financieel zelfbewustzijn van de consument essentieel is. Of zoals Patrick van Hees, auteur van de succesvolle roman De Geluksprofessor, in het voorwoord zegt: “Hoewel het effect van geld op ons geluksgevoel doorgaans wordt overschat, vormen financiële problemen natuurlijk een aanslag op ons geluksniveau. Een verkeerde keuze – voor een baan, partner of financiële verplichtingen – kan je levensgeluk nog jaren in de weg zitten. Dit boek onderstreept daarom het belang van een deskundige financieel adviseur. De klant heeft echter ook een eigen verantwoordelijkheid; het vergroten van je financiële basiskennis is beslist geen slechte investering.”

Goede doel
De opbrengst van het boek gaat naar Stichting LEF, www.lefnet.nl, deze stichting faciliteert lesprogramma’s op MBO-scholen om leerlingen financieel bewuster te maken. De eerste exemplaren van het boek worden tijdens de boekpresentatie dan ook uitgereikt aan een vertegenwoordiger van de Consumentenbond alsmede de Directeur van Stichting LEF.

Boekpresentatie
De boekpresentatie vindt plaats op donderdag 28 november2013 inhet REM eiland restaurant, op de Haparandadam 45 te Amsterdam. Inloop vanaf 10.15 uur waarna om 11.00 uur de presentatie begint die wordt afgesloten met een gezamenlijke lunch. Naast Antoinette Kalkman spreekt o.a. ook Richard van Kray, spreker van het gerennommeerde sprekersbureau assemblee.nl over het effect van sales vanuit ’t hart. Onder de gasten bevinden zich directeuren van banken en verzekeringsmaatschappijen, intermedairs, vertegenwoordigers uit de financiële branche, maar ook vertegenwoordigers van consumentenorganisaties en onder andere Jacqueline Zuidweg, zakenvrouw van het jaar 2012 en lid van het schaduwkabinet van Hans Biesheuvel alsmede Marieke Dekker, Directeur Beleid van het ONL.nl.

Over Nationale Waarborg
Nationale Waarborg B.V.is marktleider op het gebied van bankgaranties voor de particuliere woningmarkt en stelt de bankgarantie binnen één werkdag, vóór finaal akkoord. Particulieren (kopers van woningen) kunnen een bankgarantie aanvragen door tussenkomst van een vakbekwame, erkend hypotheekadviseur. Het intermediair biedt hiermee een adequate oplossing voor het spanningsveld tussen de verkopende partij, die snel een aanbetaling wenst voor het verkochte onderpand, en de procedure die een koper normaliter moet doorlopen voordat deze aan de vereiste zekerheid kan voldoen.

Nationale Waarborg is sinds september 2008 onderdeel van de Nationale Borg Maatschappij te Amsterdam.

Deel: ' Schuld en boete in de financiële sector '