Congres ‘Poetins annexatie Krim’ over exportscenario’s Nederland

Congres ‘Poetins annexatie van de Krim’ over exportscenario’s Nederland

Amsterdam, 20140612 -- Is de annexatie van de Krim een ‘game changer’? Trekt Poetin zich iets aan van sancties door het Westen? Of zet hij dit middel straks zelf in? In 2013 waren er bijna 4 duizend Nederlandse bedrijven die goederen naar Rusland exporteerden, bij elkaar goed voor zo’n 7 miljard euro. Op 24 september 2014 organiseert Knowledge Network in de Hermitage Amsterdam een congres dat ingaat op de gevolgen van de handelwijze van Vladimir Poetin voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Het plenaire gedeelte wordt geleid door historicus Arend Jan Boekestijn die samen met diverse sprekers ingaat op de geopolitieke, ideologische en economische gevolgen voor de export naar Rusland, Oekraïne en aangrenzende landen. Professor Rob de Wijk belicht de militaire aspecten. Ondernemers uit diverse exportgevoelige sectoren als agrifood, tuinbouw en bloemen, machinebouw en energie met elkaar in gesprek in rondetafeldiscussies. “Dit congres is in hoge mate interessant voor o.a. algemeen en commercieel directeuren, business development- en exportmanagers van groothandels-, corporate- en MKB-bedrijven,” aldus organisator Joost de Zeeuw.

Agri en logistiek

Arend Jan Boekestijn: “Rusland is uitermate belangrijk voor de Nederlandse agrisector en zijn toeleveranciers. Groente, fruit, bloemen, machines voor de voedingsmiddelenindustrie, kassen voor glasgroente en bloemen, het vindt allemaal gretig aftrek.” Betrokken bedrijven zien hun omzet stagneren en zelfs dalen. VGB-voorman Herman de Boon waarschuwde onlangs voor de gevolgen van de politieke crisis in Oost-Europa: “Als de Russische markt in elkaar stort, dan heeft dat grote gevolgen voor andere markten. Je krijgt dan druk op de prijzen en de marges.” Ook de transport & logistiek sector ondervindt last van de situatie. De logistieke organisaties zeggen per week tienduizenden euro's minder inkomsten te hebben. In totaal zou de schade op enkele miljoenen euro's liggen.

Gasprijzen

Nederland is de grootste importeur uit Rusland als het gaat om aardolie en gas, dat wordt aangevoerd via de haven van Rotterdam. Maar dat is voor het overgrote deel bestemd voor wederuitvoer; in het Nederlandse leidingennet zit maar voor 5 procent Russisch gas. Arend Jan Boekestijn: “Dat zou gemakkelijk kunnen worden gecompenseerd door andere landen. Het probleem is echter dat een totale handelsboycot zou leiden tot een explosie van de gasprijzen op de vrije markt, wat met name sectoren als de glastuinbouw dupeert.”

Export verviervoudigd

Van de landen in West-Europa heeft Nederland relatief de meest intensieve zakenrelatie met Rusland. De Zeeuw: “Sinds Poetin in 2000 aan de macht kwam, is de export naar Rusland verviervoudigd van 1,7 naar 7 miljard euro. Hiermee is Rusland het op zeven na grootste exportland voor Nederland.” Niet alleen de export ondervindt de gevolgen van de machtspolitiek van de Russische president; ook de import van o.a. aardolie en gas zal worden geraakt. “Denk ook aan leveringszekerheden, doorvoer van producten via (vlieg)havens en zeker ook aan bedrijfscontinuïteit van betrokken bedrijven in de landen zelf.” Al met al voldoende urgentie om het onderwerp op de ondernemersagenda te zetten, volgens De Zeeuw.

Knowledge Network

De thematische events van Knowledge Network kenmerken zich door zorgvuldig onderzoek, diepgang en nauwe samenwerking met relevante spelers uit een bepaalde branche. De contentgedreven bijeenkomsten hebben als doel de strategische keuzes van de ondernemer met relevante kennis en netwerk te faciliteren.

www.knowledge-network.nl

Deel: ' Congres ‘Poetins annexatie Krim’ over exportscenario’s Nederland '