OutletKoop.nl: krant beconcurreert winkelier


Advies gevraagd aan NMA

PANNINGEN, 20100901 -- Een fiets kopen bij de Volkskrant, een dekbedovertrek bij de Stentor, een zaklantaarn bij het Brabants Dagblad, een weegschaal bij de Telegraaf. Allemaal spullen die je bij de ondernemer met een eigen winkel kunt kopen. En daarmee beconcurreert de krant de winkelier.

Nu is daar niets mis mee. Zeker niet als het ter compensatie moet dienen voor een krant als gevolg van wegvallende advertentie inkomsten. Maar waarom zou een winkelier, die toch al minder adverteert, nu nog in de krant -zijn concurrent - adverteren. Opvallend daarbij is verder dat de kranten via hun eigen beschikbare advertentiepagina's wel erg veel aandacht kunnen besteden aan hun eigen webshopartikelen.

Reden waarom Foppe ten Broek van OutletKoop.nl advies heeft gevraagd bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) omdat hij zich niet aan de indruk kan onttrekken dat er sprake is van een verkapte subsidie binnen het krantenconcern. Immers door het beschikbaar stellen van goedkope advertentieruimte hebben deze eigen webshops van de krant een onevenredig voordeel ten opzichte van de ondernemer met een eigen winkel.

Deze ontwikkeling komt bovenop de huidige verschuiving van de gewone "stenen" winkel naar webshops, de verhoging van publieke belastingen en de economische recessie. Met als gevolg steeds meer leegstand van winkels in de binnensteden.

Foppe ten Broek, die juist met zijn concept OutletKoop.nl een bijdrage wil leveren aan het bevorderen van de verkoop via internet door de "stenen" winkel ziet deze ontwikkeling met lede ogen aan. Want wat valt er straks nog te winkelen in de binnenstad als juist de winkels van de zelfstandige ondernemer, veelal echte pareltjes, zijn verdwenen.

OutletKoop.nl


Deel: ' OutletKoop.nl krant beconcurreert winkelier '




Lees ook