BTW fraude bij handel in gebruikte trucks en trailers moet aangepakt worden

Brancheorganisatie Trucks & Trailers Nederland: De sector wil een BTW nul-tarief, of verlegging van BTW introduceren

DEN HAAG, 20130328 -- In het verleden is gebleken dat de gebruikte trucks- en trailers branche gevoelig is voor BTW fraude. Criminele handelaren kopen voertuigen in het buitenland, waar zij geen BTW over betalen, en verkopen deze vervolgens aan afnemers in Nederland, waarbij zij 21% BTW in rekening brengen. Vervolgens gooien zij de boekhouding in de papierversnipperaar en steken de BTW als winst in hun zak.

De Belastingdienst reageert hierop door integere truckhandelaren vaker en strenger te controleren waarbij diepgaande onderzoeken en zelfs rechtszaken regelmatig voorkomen. Bedrijven die op een eerlijke manier handel drijven, zijn hier de dupe van. Daarnaast hebben malverserende handelaren een concurrentievoordeel: zij kunnen voertuigen tegen lagere prijzen verkopen omdat de BTW er voor hen als winst bovenop komt.

Brancheorganisatie Trucks & Trailers Nederland wil frauderende ondernemers het gras voor de voeten wegmaaien door in de gehele sector een nul-tarief of verlegging in te voeren. “Op deze manier haal je het hele gebeuren uit de criminele sfeer, en kunnen frauderende ondernemers gewoon opdoeken Daarnaast scheelt het enorm in de administratieve kosten, zowel voor het bedrijfsleven als voor de overheid.” Voorzitter Van Rheenen gaat binnenkort in gesprek met de politiek en hoopt binnenkort een verzoek in te kunnen dienen bij het Ministerie van Financiën.

Brancheorganisatie Trucks & Trailers Nederland ( https://www.trucksentrailersnederland.nl ) is enkele maanden geleden opgericht met als doel de belangen van haar leden – handelaren in gebruikte trucks en trailers – te behartigen. De sector levert een aanzienlijke bijdrage aan de Nederlandse economie, het BBP, en de export: de totale omzet van de branche wordt op 1.5 miljard euro geschat.

Deel: ' "BTW fraude bij handel in gebruikte trucks en trailers moet aangepakt" '