Supermarkten kerstzondag massaal open, uren eerder dan gebruikelijk

DEN HAAG, 20171220 -- Supermarkten openen aanstaande zondag massaal hun deuren. Niet eerder waren er zó veel supermarkten open op een zondag. Dit jaar valt Eerste Kerstdag op maandag en zondag de 24e is de laatste kans om kerstboodschappen in te slaan.

Niet eerder gingen er zó veel supermarkten open op een zondag, blijkt uit onderzoek van openingstijden.nl. De dag voor Kerstmis zijn er bijna 3300 grootgrutters open. Vorig jaar telden we slechts 2700 geopende supers op de laatste koopzondag voor kerst. In veel gemeenten hebben supermarkten toestemming gekregen eerder te openen dan gebruikelijk. Gemeenten hebben gehoor gegeven aan de noodkreet van winkeliersverenigingen: zo wordt de massale drukte die wordt verwacht in het weekend voor kerst, beter verdeeld.

Het lijkt bijna een ‘normale’ werkdag, al sluiten de meeste supermarkten ook wat eerder in verband met kerstavond.Gebruikelijk moeten alle winkels op kerstavond om 19.00 uur gesloten zijn, voor een klein aantal medewerkers begint kerst dit jaar wat later. Ondanks kerstavond sluiten ruim 100 supers pas rond 20.00 uur!

Ook in Apeldoorn, waar de supermarkten op zondag dicht zijn, wordt dit jaar een uitzondering gemaakt. Zondag de 24e openen ze al om 08.00 uur om alle consumenten van dienst te zijn. Bas Wiegman, filiaalmanager van Jumbo Wiegmans: 'Zo kunnen we de drukte spreiden. Anders wordt het een gekkenhuis op zaterdag en klanten die willen winkelen komen toch wel, hoe laat we ook opengaan.’ Wiegmans verwacht dan ook gezellige drukte in zijn Jumbo. ’Ook onder het personeel is er genoeg animo om gewoon te komen werken.’

Niet in alle gemeenten werd er gehoor gegeven aan het verzoek van de grootgrutters eerder open te mogen. In onder andere Goes en Utrechtse Heuvelrug werd dit verzoek afgewezen. Ook zijn er gemeenten waarbij het verzoek om überhaupt open te mogen werd geweigerd, dit gebeurde onder andere in de gemeenten Grootegast, Zuidhorn, Krimpenerwaard en Geldermalsen.

[Winkelopening op kerstdagen 2017]

Deel: ' Supermarkten kerstzondag massaal open, uren eerder dan gebruikelijk '