Burgemeester laat Leon Van Ast bijna blozen

Voormalig wethouder gemeente Noordwijk bij vertrek geroemd.

NOORDWIJK, 20140523 -- Er waren veel hartelijke woorden van waarnemend burgemeester Jan Pieter Lokker voor vertrekkend wethouder Leon van Ast. Het lukte bijna Van Ast te laten blozen tijdens zijn laatste verschijning als wethouder in de raad. Van Ast was voor Puur Noordwijk tussen 2010 - 2014 wethouder.

Dit gebeurde op woensdag 21 mei tijdens een speciale gemeenteraadsvergadering waarin vertrekkend wethouder Leon van Ast aan het einde, na de installatie van het nieuwe college, in het zonnetje werd gezet. Van Ast had aangegeven te stoppen als wethouder van o.a. Zorg en Ruimtelijke Ordening in Noordwijk en op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging als volgende stap in zijn carrière. De 36-jarige Noordwijker had zijn partij enige weken geleden al in vertrouwen op de hoogte gesteld van zijn besluit zodat de procedure voor een goede opvolger intern in gang kon worden gezet.

Foto Leon van Ast wethouder Noordwijk

Van Ast “Het is geen makkelijke afweging geweest. Vier jaar geleden heb ik er na een carrière in het bedrijfsleven voor gekozen om onze gemeenschap te dienen. De afgelopen jaren hebben voor mij dan ook volledig in het teken gestaan van Noordwijk. Het overweldigende succes van onze partij tijdens de gemeenteraadsverkiezingen voelden uiteraard als een grote blijk van waardering. Dat heeft mij nog aan het twijfelen gebracht of ik toch niet door moest gaan. Ik heb in de afgelopen periode daarom veel tijd genomen om heel goed naar mijzelf te luisteren. Als ik iets doe dan moet ik ervan overtuigd zijn dat ik mij voor de volle 100 procent kan geven. Ik houd van intens.”

“Daarbij kwam ik tot de slotsom dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging als vervolg van mijn carrière. Ik kies nu voor mijn verdere persoonlijke ontwikkeling in een nieuwe omgeving. Ik maak heel bewust deze keuze.”

Van Ast had aangegeven geen grootse afscheidsreceptie te willen omdat hij voorlopig in de gemeenteraad blijft vanwege de op hem uitgebrachte voorkeursstemmen. Waarnemend burgemeester Lokker typeerde Van Ast evenwel als volgt. Lokaal. Doelgericht. Energiek. Sterk. Vasthoudend. De burgemeester noemde de voormalig Puur Noordwijk-wethouder sterk betrokken bij de Noordwijkers. Een wethouder die goed bereik- en benaderbaar was, waarmee hij als wethouder dienstverlening de trend zette. Een harde werker ook.

De samenwerking was intensief. Lokker vond in Van Ast een volhouder. Een man met een missie zeker in het bestuurlijke-toekomstdossier. Dat maakte de samenwerking spannend en de moeite waard. De resultaten gaven veel voldoening, aldus de burgemeester.

“Je bent een echte Noordwijker, maar ook een kosmopoliet”, aldus de burgervader, “Vandaar uit begrijp je dat je de deuren en ramen naar de wereld buiten Noordwijk wagenwijd open moet zetten, juist om Noordwijk Noordwijk te kunnen laten blijven.”

Leon van Ast ging bijna blozen van de welgemeende woorden. In een korte reactie laat hij weten dat hij er naar uitkijkt de inwoners, maatschappelijke instellingen en ondernemers van Noordwijk als inwoner te blijven ontmoeten.

Van Ast gaf tevens aan zijn gemeentelijke cadeau van 400 euro aan de stichting Care for Kim te schenken (www.careforkim.nl) en roept alle Noordwijkers en relaties op dat voorbeeld te volgen. Da’s veel beter in plaats van hem het spreekwoordelijke ‘flesje wijn’ als dank voor zijn inzet de afgelopen vier jaar toe te laten komen. Maatschappelijke betrokkenheid houdt niet op als het wethouderschap is opgehouden.

Een bloemlezing uit de door Van Ast bereikte resultaten:

1.
Hart voor de Zorg en verantwoordelijk voor een mentaliteitsverandering in het traditionele ‘claimdenken’ in de Zorg;

2.
Van Ast bouwde mede daardoor een reserve van 2.5 miljoen euro op die aangewend zal worden om in de periode 2014-2018 de decentralisaties in Noordwijk van een zachte landing te voorzien;

3.
Hij toonde aan dat bestuurlijke slagkracht in de regio ook via samenwerking en zonder fusie tot stand kon worden gebracht;

4.
Actualiseerde en standaardiseerde als wethouder Ruimtelijke Ordening in 2,5 jaar tijd alle bestemmingsplannen in Noordwijk;

5.
Bouwde binnen budget, tijd en kwaliteitsbestek het nieuwe zwembad BinnenZee;

6.
Legde het fundament voor gemeentelijke e-dienstverlening, dankzij het digitaliseren van diverse werkprocessen in het gemeentehuis (ondersteund via de implementatie van een nieuw Front- en Midoffice suite);

7.
Bracht de e-dienstverlening, als eerste gemeente van Nederland (v.w.b. de gegevensmakelaar en Front- en Midoffice-suite) in de Cloud.

Deel: ' Burgemeester laat Leon Van Ast bijna blozen '