Nieuwe Stemhulp DeStemVan actief in Groningen

Groningen, 20140219 -- Vanaf 19 februari is in Groningen een nieuwe stemhulp beschikbaar voor de gemeenteraadsverkiezingen: DeStemVan. Adviesbureau Necker lanceert in tientallen gemeenten in Nederland een lokale stemhulp, met een totaal bereik van meer dan 7,5 miljoen inwoners. DeStemVan informeert kiezers en brengt het gesprek over lokale thema’s en partijstandpunten op gang.

Ruimte voor nuance

Via groningen.destemvan.nl kunnen inwoners reageren op stellingen over actuele thema’s. Evert Wolters van DeStemVan: ‘’Kiezers kunnen heel gemakkelijk zien welke thema’s echt spelen in hun gemeente. Uniek aan DeStemVan is dat partijen en kiezers een genuanceerde positie kunnen innemen. Ons gaat het daar ook om: Niet alleen de uitkomst van de test telt, maar juist ook de argumenten van partijen en kiezers. Wij willen zo het gesprek over actuele kwesties ondersteunen en de aandacht voor verkiezingen benutten om mensen te betrekken bij de lokale politiek.”

Vernieuwend

Niet pas aan het einde, maar al tijdens het invullen van de stemtest kunnen inwoners hun mening vergelijken met politieke partijen én Facebook-vrienden. Via Facebook en Twitter kunnen kiezers bovendien heel gemakkelijk delen op welke politieke partij zij het meeste lijken. Het uiteindelijke doel van DeStemVan is om de interactie tussen kiezers en lokale politiek te versterken. Niet alleen met de verkiezingen, maar ook in de periode erna.

De initiatiefnemers

DeStemVan is een samenwerking van Necker en iVOX. Necker is tien jaar actief met onderzoek en advies in het lokale bestuur. Meer dan 75% van de gemeenteraden is getraind of begeleid door de adviseurs van Necker. iVOX ontwikkelde eerder succesvol DeStemVanVlaanderen en LaVoixdesBelges. Bijna 1 miljoen Vlamingen gebruikten de applicatie. Naast deze gemeenteraadsverkiezingen, zal DeStemVan dit jaar ook beschikbaar komen voor de Europese Verkiezingen en de Waterschapsverkiezingen.

Deel: ' Nieuwe Stemhulp DeStemVan actief in Groningen '