Verkiezingsdebat grote partijen over toekomst ZZP’ers

Moeten ZZP'ers weer werknemer worden met een minimumloon?

Hilversum, 20120822 -- Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP) willen aandacht van politieke partijen voor de grote aantallen ZZP’er bij de verkiezingen. Daarom organiseert Stichting ZZP Nederland een verkiezingsdebat op 28 augustus met medewerking van Kamerleden van VVD (Erik Ziengs), CDA (Harma Boom), D66 (kees verhoeven), GroenLinks (Niels vd Berghe), PvdA (Mei Li Vos) en de SP (Sharon Gesthuizen). De grote groep ZZP’ers vertegenwoordigt minstens 750.000 stemmen, samen goed voor 10 Kamerzetels en partijen zien dat inmiddels ook in.

Zeer tegenstrijdige politieke standpunten

Het belooft een pittig debat te worden want de standpunten staan lijnrecht tegenover elkaar. Daar waar PvdA en SP de ZZP’er eigenlijk weer als werknemers wil behandelen inclusief minimumloon staan liberalere partijen op het standpunt dat ZZP’ers ondernemer zijn en geen betutteling van de overheid nodig hebben. Ook de ZZP’ers zelf willen niets weten van betutteling: verplichte verzekeringen doen vrijwel iedere zelfstandige gruwelen, dit is ook onderwerp van het debat.

Schijnzelfstandigen is ook een hekel onderwerp. Zijn dat eigenlijk vogelvrije werknemers zonder contract en wat doen we met buitenlandse zelfstandigen zonder duidelijke herkomst? Partijen denken daar zeer tegenstrijdig over.

Volgens Stichting ZZP Nederland wordt het tijd dat partijen eens duidelijk maken dat de 750.000 zelfstandigen een belangrijk deel van de kleine economie vormen en niet de toekomstige werkende armen zijn die massaal naar de Voedselbank moeten.

Datum:                                     28 augustus 2012

Locatie:                                     Hotel De Witte Bergen Eemnes (bij Hilversum)

Aanvang:                                   19.00 uur, zaal open 18.30 uur

Discussieleider:                          Jaap Jongejan