Ingezonden column: Een Spaanse sportzomer...toeval of niet

HILVERSUM, 20080806 -- Op de website van het Center for Organizational Performance is vandaag een column beschikbaar gekomen van Arend de Jong, Senior Vice President Marketing & Network, Air France KLM Cargo. In dit artikel 'Een Spaanse sportzomer...toeval of niet?' geeft Arend zijn visie op wat het bedrijfsleven kan leren van succesvolle sporters en coaches en kijkt hij vooruit naar de komende Olympische Spelen.

"...De coach van het Spaanse voetbalteam nam voor het toernooi een zeer omstreden beslissing om de absolute sterspeler en topscorer van de Spaanse competitie Raoul thuis te laten. Reden is dat hij minder goed in het team paste.
Wat doe je in een bedrijf in een veranderingsproces met iemand die een hele hoge business value heeft maar niet in het `nieuwe' team past? Niet opstellen dus.

In duurzaam succesvolle bedrijven zijn dezelfde verschijnselen waar te nemen. De top is bij voorkeur ingetogen, hebben het niet nodig dat het succes op henzelf afstraalt (level 5 leaders volgens Collins), zijn op mensen gericht, proactief, stimuleren innovatie zowel van producten en diensten als interne processen. Management teams zijn echte teams en bereid voor elkaar te werken. Individuele prestaties, ook topprestaties, worden als teamprestatie 'gevierd'. Er zijn wel aanvoerders en spitsen maar iedereen speelt in dienst van het team...."

De gehele tekst kunt u vinden op de website van het HPO Center: www.hpocenter.nl.

Deel: ' Column Arend de Jong Een Spaanse sportzomer...toeval of niet '