Sportbranche laat kansen liggen op internet


"In 2015 internet als belangrijkste medium voor sportmarketing"

TILBURG, 20100531 -- Meer dan de helft van de organisaties werkzaam in de sport, laat internet momenteel nog links liggen als onderdeel van hun marketingmix. Wanneer ze dit wel doen, dan is zoekmachinemarketing het populairst. Social Media Marketing wordt nog maar door 10% van de organisaties ingezet, zo blijkt uit een onderzoek onder ruim 80 marketeers in de sportbranche, uitgevoerd door PauwR Internetmarketing uit Tilburg. In 2015 is internet volgens de deelnemers het belangrijkste medium voor sportmarketing.

De verschillen tussen de diverse spelers in deze dynamische branche zijn groot. Zo zijn bonden en BVO's (betaald voetbal organisaties) nog maar op kleine schaal bezig met internetmarketing, terwijl de meeste retailers en producenten (sportmerken) hierin al forse stappen hebben gezet. Het beter bereiken van hun doelgroep en hogere ROI (return-on-investment) zijn voor deze partijen de belangrijkste redenen om hierop in te zetten.

Tijdgebrek en onduidelijkheid
Wanneer organisaties nog niet actief bezig zijn met internetmarketing, is dat in grote mate het gevolg van tijdgebrek en de onbekendheid met en onduidelijkheid over kosten en mogelijkheden van deze vorm van marketing.

Uit het feit dat maar liefst 24% van de verstuurde uitnodigingen voor het onderzoek in een ingevulde enqute resulteerde, kan worden geconcludeerd dat het onderwerp in ieder geval leeft in de sportbranche. Naast zoekmachines zullen de komende jaren naar verwachting ook YouTube (uitzenden en adverteren in en rond filmpjes) en sociale media zich in de aandacht van de sportmarketeers mogen verheugen. De deelnemers geven aan dat ze verwachten hier gespecialiseerde bureaus voor in te gaan schakelen.

Op het sportmarketingcongres, dat op 27 mei werd gehouden op Papendal, voorspelde kersverse NOC*NSF directeur Gerard Dielissen al dat social media, video on demand, mobiel en social tv de `trending topics' zijn in de sport. Niet toevallig allen internet gerelateerd en dus volop kansen voor internetmarketing.

Over PauwR
PauwR is een gespecialiseerd internetmarketingbureau met 12 medewerkers. Sinds april 2010 richten zij zich met het merk PauwRPlay (www.pauwrplay.nl) geheel op de sportbranche. Binnen PauwR zijn zes oud-SPECO-studenten werkzaam (Sporteconomie, CE-studie), die allen ook een Google Qualification achter hun naam hebben staan. Inmiddels werkt PauwRPlay aan de eerste opdrachten voor sportgerelateerde opleidingen, sportbonden en andere sportorganisaties.


Deel: ' Sportbranche laat kansen liggen op internet '




Lees ook