Ondanks dat 2020 op een laag pitje was begonnen, sloten Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) en Ripple (XRP) het jaar zeer positief af. Het goede sentiment stak over naar 2021, waar de drie top cryptocurrencies aanzienlijke winsten boekten in de eerste tien dagen van 2021. Hierna volgde echter een forse correctie.

Bitcoin (BCT) vestigde in het nieuwe jaar een nieuw record toen het even voorbij het $ 42.000-niveau brak en de Ethereum koers, hoewel het geen nieuwe hoogtepunten bereikte, naderde het vorige hoogtepunt van $ 1.400, wat nog stamt uit de eerste dagen van 2018.

Hier bekijken we hoe de topmunten hebben gepresteerd in de eerste dagen van het nieuwe jaar.

Ripple koers

De Ripple koers heeft de negatieve wolk die eraan hangt doorstaan ​​als gevolg van de rechtszaak van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission. De zaak heeft ertoe geleid dat toonaangevende crypto-exchanges zoals Coinbase de handel in XRP hebben stopgezet. Gelukkig hebben investeerders het niet opgegeven en is de koers de afgelopen tien dagen bijna 50 procent gestegen.

De XRP koers is bijvoorbeeld gestegen van $ 0,23 op 1 januari naar $ 0,31 op 10 januari 2021. Als gevolg hiervan is de marktkapitalisatie in dezelfde periode gestegen van $ 9,98 miljard naar $ 14,98 miljard.

Experts verwachten dat de Ripple (XRP) koers wordt ondersteund door investeerders uit Aziatische en Europese landen die niet worden beïnvloed door de beslissing van de SEC.

Ethereum koers

Na Bitcoin is dit de tweede grootste crypto-munt. Ethereum is in de eerste week van januari naar hoogten gestegen die niet meer zijn gezien sinds begin 2018. De Ethereum koers is bijvoorbeeld tussen 1 en 10 januari gestegen van $ 730 naar $ 1.267. Dat is een koersstijging van meer dan 70 procent.

De stijging is met name het gevolg van een momentum dat werd geregistreerd tegen het einde van 2020. Uit analyse blijkt dat de grootste altcoin op de markt momenteel schommelt tussen $ 917 en $ 1.300.

De twee prijspunten vertegenwoordigen respectievelijk de ondersteunings- en weerstandsniveaus. Houd er rekening mee dat ondersteuning een niveau is dat als kussen fungeert tijdens een neerwaartse beweging, terwijl weerstand een hard plafond is wanneer het zich op een opwaarts traject bevindt.

Stel dat de Ethereum koers boven het plafond uitkomt; het zal waarschijnlijk hoger stijgen. De Bitcoin-prijs is de belangrijkste aanjager voor Ethereum. Een aanzienlijke verandering in de prijs van Bitcoin zou een ETH-rally kunnen veroorzaken.

Afgezien van de BTC-marktwerking, heeft Ethereum's recente verschuiving naar een proof of stake (PoS) -systeem de interesse van investeerders vernieuwd, waardoor de prijs hoger werd. De lancering van Ethereum 2.0 is pas iets meer dan een maand oud. Daarom zal de aanhoudende groei de koers van Ethereum waarschijnlijk naar hogere niveaus drijven.

Bitcoin koers

In de eerste tien dagen van 2021 heeft Bitcoin het ene na het andere nieuwe hoogtepunt geregistreerd. BTC sloot bijvoorbeeld de eerste dag van het jaar handelend op $ 29.352, en op de tiende dag was volgens CoinGecko 1 BTC $ 38.398 waard.

De afgelopen tijd heeft de Bitcoin koers steeds nieuwe hoogtepunten neergezet van $ 29K naar $ 32K, $ 33K, $ 34K, $ 36K, $ 39K en $ 40K. De hoogste koers tot nu toe was, op een paar dollar na, $ 42.000.

Bovengenoemde prijzen zagen we voor het eerst aangezien de laatste hoogste Bitcoin koers werd gezien in de bull-run van 2017 toen deze $ 20K bereikte.

De huidige koersstijging van BTC wordt toegeschreven aan een groot aantal factoren. De belangrijkste daarvan is de intrede van institutionele investeerders zoals Microstrategy. Het bedrijf voor bedrijfsanalyse kocht in de tweede helft van 2020 meer dan 40.000 BTC's.

Andere institutionele beleggers kozen voor indirecte blootstelling aan BTC via Grayscale Bitcoin Trust (GBTC). Bijgevolg is de vraag toegenomen tegen een vast aanbod, vandaar de koersstijging.

Conclusie

Naarmate de XRP-koers en de Ethereum en Bitcoin-koers stegen, nam ook de marktkapitalisatie van de munten toe. De marktkapitalisatie van BTC is in de eerste tien dagen van 2021 gestegen van $ 539,43 miljard naar $ 749,34 miljard.

Aan de andere kant steeg Ethereum met $ 63 miljard tot $ 147,39 miljard. XRP bleef ook niet achter en steeg binnen hetzelfde tijdsbestek van $ 9,98 miljard naar $ 14,98 miljard.

Voor het eerst in de geschiedenis overtrof de totale crypto-marktkapitalisatie de grens van $ 1 biljoen. Momenteel bewegen de koersen van bovenstaande cryptomunten voornamelijk zijwaarts, na vorige week een forse correctie te hebben ondergaan. Veel analisten verwachten echter nog wel hogere koersen voor de rest van het jaar. Er staat ons dus waarschijnlijk nog wel wat vuurwerk te wachten op de cryptomarkt.

Deel: ' Goede prestaties van de Bitcoin-, Ethereum- en Ripple koers in de eerste dagen van 2021 '