De meesten van ons hebben privé maar één telefoonnummer. Voor mensen in zakenleven kan dit anders zijn. Om zakelijk belverkeer te scheiden en zo ook de administratie overzichtelijk te houden, krijgen zij vaak een zakelijk telefoonnummer. Vaak gaat dat gepaard met een extra telefoon om mee te dragen. In een dual-SIM telefoon kunnen wel twee SIM-kaarten op hetzelfde toestel gebruikt worden. Dit kan ook door het toevoegen van een eSIM (een elektronische SIM-kaart) op een toestel dat daarvoor geschikt is. Maar als je met beide nummers wilt kunnen appen, ontstaat er wel een probleem. Is het überhaupt mogelijk om met twee telefoonnummers WhatsApp te gebruiken op één telefoon?

Twee WhatsApps op één telefoon: de moeilijkheden

Om WhatsApp te kunnen gebruiken, moet je je account verifiëren met een telefoonnummer. Naar dit nummer wordt een beveiligingscode gestuurd die je moet invullen om te kunnen inloggen. Ook kun je de app maar één keer installeren, in de zin dat je geen duplicaat erop kunt zetten waar je met een ander telefoonnummer gebruik van maakt. Sommige Android-toestellen hebben overigens wel een functie om apps te klonen waardoor dit wél kan, maar in de meeste gevallen is dit niet zo.

Twee WhatsApps op één telefoon: de oplossing

Stel, je wilt zakelijk en privé gescheiden houden en hebt daarom twee telefoonnummers met elk een eigen Sim Only abonnement die je op hetzelfde toestel gebruikt. Dit kan met een dual-SIM toestel of door een eSIM te installeren naast de aanwezigheid van een fysieke SIM-kaart. Toch loop je dan nog tegen het probleem aan dat je per WhatsApp-installatie maar één telefoonnummer kunt gebruiken en de app doorgaans niet kunt klonen. Echter bestaat er ook de aparte zakelijke app WhatsApp Business. Deze maakt het wél mogelijk om twee verschillende WhatsApp installaties te hebben op hetzelfde toestel. Wil je buiten werktijd niet lastiggevallen worden met meldingen van je zakelijke WhatsApp, dan kun je de lopende gesprekken tijdelijk dempen.

Gratis of niet?

Het installeren van WhatsApp Business is gratis. De service was dat voorheen ook, maar die tijd is helaas geweest. Tegenwoordig wordt een vergoeding per reactie gevraagd wanneer het eerste bericht van de gebruiker meer dan 24 uur oud is, omdat de service vooral bedoeld is voor contact met klanten. Dit kun je echter als zakelijke kosten opvoeren.

Gebruikmaken van eSIM

Heb jij een telefoon waar maar één SIM-kaart in past maar die wel eSIM ondersteunt, dan kun je van die telefoon een dual-SIM toestel maken. Met bijvoorbeeld de eSIM van Simyo installeer en activeer je deze elektronische SIM-kaart eenvoudig op je telefoon. Dat is ook nog eens één SIM-kaart minder om kwijt te raken, en als je toestel deze techniek ondersteunt heeft hij altijd het juiste formaat!

Deel: ' Met twee nummers WhatsApp gebruiken op één telefoon, kan dat? '