Dat er goede elektronica uit Azië komt, is al heel lang niets bijzonders meer. Maar we denken daarbij doorgaans wel aan Japan en Zuid-Korea. Dat ook Chinese producenten een plaats op de internationale elektronicamarkt hebben veroverd, is meer iets van de laatste jaren. Een van de merken die daarin geslaagd, is Xiaomi. In dit artikel gaan we wat verder in op deze Chinese elektronicaproducent, die in het bijzonder bekend is om haar smartphones en activity trackers.

Ontstaan

Het bedrijf Xiaomi werd in 2010 opgericht met de steun van investeerders als chipfabrikant Qualcomm en de overheid van Singapore. De naam van het bedrijf betekent ‘gierst’, maar oprichter Lei Jun heeft ook al gesuggereerd dat xiao slaat op een boeddhistisch concept dat een enkele korrel rijst van een boeddhist zo groot als een berg is, en dat mi een afkorting voor mobiel internet én ‘mission impossible’ is. In het jaar van de oprichting bracht Xiaomi al haar eigen MIUI software uit, een aangepaste versie van Android, die al snel een van de grootste alternatieve versies van Android werd.

Smartphones

Vanaf 2011 begon Xiaomi met het uitbrengen van smartphones in China. Het eerste model was de Mi 1, een klein toestel met een lage schermresolutie. In 2013 kwam Xiaomi met de Mi 3, en dat markeerde het startpunt van de grote groei die het bedrijf daarna doormaakte. Een jaar later begon het bedrijf ook Aziatische markten buiten de Chinese grenzen aan te boren. Voor die Aziatische markt werd een nieuwe smartphone-serie bedacht: de Redmi smartphones. Deze budgettoestellen met standaard dual-sim mogelijkheid hebben minder nieuwe hardware, maar zijn dus een stuk goedkoper dan alle telefoons op de markt. Als gevolg van deze zet verkocht het bedrijf in het tweede kwartaal van 2014 meer smartphones in Cina dan Samsung. Dat ook hier in Europa de interesse in het merk begon te ontstaan, vertaalde zich onder andere in de oprichting van de Nederlandstalige Xiaomi website MiFans.nl.

Elektronica


In 2014 begon Xiaomi ook met het op de markt brengen van andere soorten elektronica. Zo lanceerde men dat jaar ook haar eerste televisietoestel. In mei lanceerde Xiaomi de Mi Pad, haar eerste tablet. Halverwege het jaar kwam de Xiaomi Mi Band op de markt, een activity tracker. Dat bleek een absolute klapper te zijn: door deze fitness wearable had Xiaomi in het eerste kwartaal van 2015 24,6% van de wearable-markt in handen. Door een nieuwe investeringsronde aan het einde van het jaar waarbij meer dan 1 miljard dollar werd opgehaald, werd Xiaomi in één klap de meest waardevolle startup ter wereld.

Daarna verspreidde het succes van Xiaomi zich als een olievlek over de wereld. Vooral op het gebied van wearables en smartphones heeft het Chinese bedrijf zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste spelers op de markt. Ook het goedkope imago werd doorbroken door de release van verschillende vlaggenschepen op de smartphonemarkt. Interesse in de telefoons van Xiaomi? Klik op de link voor een overzicht van de beste Xiaomi smartphones.

Deel: ' Uitgelicht merk: Xiaomi '




Lees ook