let op correctie in het fotobijschrift!

Vrouwen overheersen Hennessy horeca-wedstrijd in gastvrijheid

Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2013 voor Eliza de Vos & Blanche Vinke van De Kromme Watergang

AMSTERDAM, 20130408 -- Tijdens de twaalfde editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs zijn Eliza de Vos en haar coach Blanche Vinke uitgeroepen tot winnaars. Eliza is werkzaam bij het met twee Michelin-sterren bekroonde restaurant De Kromme Watergang, van leermeester Blanche en haar man Edwin Vinke. De Kromme Watergang is lid van het culinaire samenwerkingsverband Les Patrons Cuisiniers. Eliza is samen met haar leermeester twee dagen intensief getest op theorie en praktijk op het gebied van gastvrijheid in de horeca. De top drie werd volledig bezet door gastvrouwen. De prestigieuze prijs is vandaag uitgereikt tijdens een bijzondere wedstrijdlunch in het beroemde InterContinental Amstel Amsterdam.

[Foto Mrperezident.com. Bijschrift: Eliza de Vos (l) en Blanche Vinke (r), winnaars Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2013.]

Wedstrijdlunch

De zeven belangrijkste culinaire samenwerkingsverbanden van Nederland, verenigd in de G7, werken mee aan dit initiatief: Alliance Gastronomique, Châteaux et Résidences Gastronomiques, Fine Eastern Restaurants, Jeunes Restaurateurs d’Europe Nederland, Les Patrons Cuisiniers, Relais Restaurants en Selected Indonesian Restaurants. Voor het tweede opeenvolgende jaar werden de kandidaten ook in de praktijk getest. Zo moesten zij, voor het oog van ruim 100 gasten, onder andere een Hennessy-cocktail bereiden, een traditionele Pekingeend aan tafel prepareren, een zeetong fileren, een fles rode wijn decanteren en de inhoud in een keer gelijkwaardig verdeeld over tien glazen uitserveren. De jury lette daarbij op presentatie, communicatieve vaardigheden, serveertechnieken en algemene drank- en wijnbehandeling. Het team van restaurant La Rive, Executive Chef de Cuisine Rogér Rassin en SVH Wijnmeester Ronald Opten waren verantwoordelijk voor het menu en de begeleidende wijnen. De samenstelling van het menu en de opdrachten zijn in nauw overleg met SVH Meesterkok Cees Helder, de eerste chef in Nederland bekroond met drie Michelin-sterren, tot stand gekomen. Een bijzondere bijdrage kwam vanHemmy Wongvan Golden River, die namens Fine Eastern Restaurants volledig de bereiding en doorgifte van de Pekingeend verzorgde. De presentatie tijdens de wedstrijdlunch was in handen van Miranda van Kralingen, directeur van Opera Zuid, die samen met diverse talentvolle jongeren de lunch op unieke wijze begeleidden met prachtige muzikale optredens. G7-voorzitter Lex Gasseling (voorzitter JRE Nederland/restaurant Fris) kijkt terug op een geslaagde wedstrijdlunch en in het bijzonder op de samenwerking met founding partner Hennessy cognac en het InterContinental Amstel Amsterdam.

Unaniem

De tienkoppige jury bestond uit de voorzitters van de zeven samenwerkingsverbanden, voorzitter Willem Kool (alias Stan Huygens van de gelijknamige rubriek in De Telegraaf), Bob Bron (algemeen directeur Moët Hennessy Nederland) en hoofdgast Maurice Hennessy (Hennessy Cognac). Zij was unaniem in haar oordeel over Eliza en Blanche als winnaars. Op de tweede plaats eindigden Lilian Klooster en haar leermeester Cynthia Busscher van De Herberg namens Relais Restaurants. Op de derde plaats eindigden Christine Bos en haar coach Bernard Tesink van De Burgemeester (*) namens Alliance Gastronomique. Eliza en Blanche ontvingen uit handen van Maurice Hennessy, telg uit het beroemde Franse cognacgeslacht, als beloning een speciaal vervaardigd beeld van kunstenaar Lou Thissen. Daarnaast kregen beiden een stage-verblijf aangeboden op Château de Bagnolet, de thuisbasis van de familie Hennessy in Cognac.

Initiatief

De van origine Alliance - Hennessy- Gastvrijheidsprijs is in 1999 in het leven geroepen door oud-erevoorzitter Jaap Klosse en erelid Hans Flink van Alliance Gastronomique Néerlandaise (momenteel Alliance Gastronomique) en het Cognachuis Hennessy. De reden hiervoor is nog steeds om het vak van de gastvrouw en gastheer meer in de schijnwerpers te zetten, ter bevordering van kundig, vriendelijk en enthousiast gastheerschap. Naast een uitstekende keuken is de benadering van de bediening en dit specifieke vakmanschap immers minstens zo belangrijk. Sinds 2012 is de naam veranderd in de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs en bestaat de wedstrijd uit twee gedeelten: een theoretisch- en een praktijkgedeelte.

Foto is vrij van rechten te gebruiken, mits bronvermelding bij publicatie: Foto Mrperezident.com
Fotobijschrift: V.l.n.r.: winnaars Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2013: Blanche Vinke en Eliza de Vos, met Maurice Hennessy.

Deel: ' Vrouwen overheersen Hennessy horeca-wedstrijd in gastvrijheid '