Open dagen Bredase Kaarsenfabriek

Een leuk en leerzaam familie uitje

Breda, 20111206 -- De donkere dagen voor kerst breken weer aan. Terwijl menig verwarming in huis een graadje hoger wordt gezet, nestelen gezinnen zich bijeen aan de eettafel of voor de televisie. Sfeervol licht tovert de lange avond om tot iets aangenaams. Steeds vaker komt dat licht van een kaars. Want kaarsen zijn in. Bekijk een willekeurig woonprogramma op televisie en de huizen staan er vol mee. En zelfs tuincentra en bouwmarkten nemen kaarsen prominent op in hun assortiment.

Zelf kaarsen maken in de kaarsenfabriek

Voordat de kaarsen in de schappen liggen, gaat er een boeiend productieproces aan vooraf. Op zaterdag 17 en zondag 18 december houdt de Bredase Kaarsenfabriek zijn traditionele open dagen om het publiek kennis met dit proces te laten maken. Bezoekers kunnen alle stappen, van grondstof tot kaars, van dichtbij volgen. Diverse demonstraties geven een verrassende kijk op het decoreren, kleuren en bewerken van kaarsen. En kinderen mogen onder toeziend oog van de meesterkaarsenmaker zelf een echte kaars dompelen. Een kans waar overigens ook veel volwassenen gebruik van maken.

De Bredase Kaarsenfabriek is één van de weinige Nederlandse producenten waar, naast de machinale productie, kaarsen ook nog op de eeuwenoude traditionele manier worden vervaardigd. Om die reden krijgt het bijzondere bedrijf veel aanvragen voor rondleidingen. Om iedereen in de mogelijkheid te stellen het ambacht te ervaren, opent de Bredase Kaarsenfabriek één weekend per jaar zijn deuren voor het publiek. Veel mensen beschouwen de open dagen als een leuk en leerzaam familie-uitje. De belangstelling is elk jaar enorm

Uiteraard krijgen bezoekers ook de gelegenheid om kaarsen te kopen en daarmee goed voorbereid de kerstperiode in te gaan. De Bredase Kaarsenfabriek is op beide dagen geopend van 10.30 tot 16.30 uur. Het bedrijf is gelegen op industrieterrein Hintelaken, aan de Franse Akker 19 in breda

Deel: ' Open dagen Bredase Kaarsenfabriek '