Jack Wolfskin: Advies van de expert in outdoor

Op kampeertrip: Hoe kies je de juiste tent en zet je hem daarna goed op?

Amsterdam, 20130620 -- Als één van de onbetwiste leiders in outdoor materialen, kan Jack Wolfskin heel wat advies delen met fans van het avontuur, en in dit geval met de kampeerliefhebbers. Nu de zomer bijna begint, presenteert het Duitse bedrijf haar ‘tips & tricks’, zodat kampeerders zeker de juiste tent kiezen en hem ook volgens de regels kunnen opzetten. En wat beginners betreft: beter goed voorbereid vertrekken, met de nodige kennis op zak. Op die manier zijn mooie momenten in de natuur met familie en vrienden gegarandeerd, zonder problemen en discussies!

IN DE WINKEL

De belangrijke eerste stap vindt plaats in de winkel. Jack Wolfskin raadt aan om de tent te kiezen die aansluit bij wat men ermee wil gaan doen: is men op zoek naar een expeditietent, een kampeertent, een tent geschikt voor trekking of voor wandelingen?

Opteert men vervolgens best voor een tunneltent of voor een koepeltent? De tunneltent koppelt haar lichtgewicht aan veel ruimte, heeft een ruime inkom en ze is gemakkelijk op te zetten bij slecht weer. De koepeltent heeft twee apsissen, eentje die als ingang gebruikt kan worden en eentje voor de bagage. Bovendien is deze tent ook gemakkelijk te monteren op moeilijk terrein.

OP HET TERREIN

Eenmaal ter plaatse, geeft Jack Wolfskin het advies om slim na te denken bij de plaatsing van de tent. De gouden regels: vermijd oneffenheden, kies voor een vlak of zeer licht golvend oppervlak en verwijder stenen, takken en wortels van bomen. Let er ook op dat er geen mierenhopen in de buurt liggen en hou rekening met de blootstelling aan de zon.

En dan rijst de vraag hoe de tent best georiënteerd wordt. Jack Wolfskin raadt aan om de tent met de rug naar de wind te plaatsen, zodat de ingang beschermd is. Als het kan, probeer dan de ingang van de tent naar het oosten te richten of naar een mooi uitzicht.

Zodra dit allemaal bepaald is, kan men aan de slag met de serieuze zaken; om te beginnen het monteren van de ‘kamer’. Jack Wolfskin begeleidt:

De tent opzetten:

De ‘kamer’:
  • Leg het grondzeil met de gladde en glimmende kant op de grond, en dus niet met de ruwe kant
  • Maak het grondzeil aan de vier hoeken vast met haringen
  • Controleer dat de ritsen van de deuren goed gesloten zijn
  • De twee tentstokken in de ogen van de tent steken en ze verticaal houden
  • De spanlijnen vooraan en achteraan vastmaken, vervolgens die van de vier hoeken en eindigen met de spanlijnen aan de zijkant.
  • De ‘bananen’ of de ‘sigaren’ (de kleine cilinders) op de tentstokken zetten als dit nodig zou zijn
  • Het dakluik bevestigen door het goed door de ringen te steken
  • Tot slot ook nog alle andere touwen van de kamer opspannen, niet te veel en niet te weinig
Het ‘dubbeldak’:
  • Plaats het dubbeldak (de buitentent) op het dakluik
  • Steek de tentstokken door de gaten
  • Span de buitentent aan – starten met de vier hoeken
  • De touwen in de naden aanspannen
  • Zorg ervoor dat de buitentent de binnentent niet raakt
Het ‘tapijt’:
  • Maak het grondzeil niet rechtstreeks aan de grond vast met haringen
  • Bevestig het grondzeil aan de binnentent met de kleine touwtjes
  • Span het grondzeil aan door de haringen in de kleine ringen te steken die zich aan de buitenkant bevinden, op de bodem, recht tegenover de touwtjes aan de binnenzijde
  • Plaats het binnententdoek op het grondzeil
De tent opvouwen en opbergen:
  • Let erop dat de zeilen leeg én droog zijn. Als dit niet kan, leg  ze dan eenmaal thuis nog eens open
  • Vouw eerst de buitentent op:
  1. Leg het zeil op de grond, in tweeën geplooid volgens de as van de ogen
  2. Plooi de afdaken naar binnen
  3. Plooi het zeil voor 1/3 naar binnen
  4. Plooi het andere gedeelte
  5. Vouw het zeil in drieën
  6. Rol op zodat de ogen aan de binnenkant zitten
  • De binnentent opvouwen:
  1. Leg het zeil op de grond, in tweeën geplooid volgens de as van de ogen
  2. Plooi de deuren naar binnen
  3. Plooi de onderzijde van het zeil naar binnen, volgens de bovenste naad van de ‘muur’
  4. Plooi het andere deel op het eerste
  5. Plooi alles in drieën
  6. Rol op
  7. Verwijder de haringen met behulp van een andere haring. Trek ze niet gewoon met de hand uit
  • Het grondzeil opruimen:
  1. Reinig het zeil
  2. Plooi het grondzeil in drieën
  • Klaar met opbergen:
  1. Tel al het materiaal
  2. Steek de haringen in een zak, en doe hetzelfde met de tentstokken
  3. Berg de opgerolde binnen- en buitentent, het grondzeil, de tentstokken en de haringen op in de tentzak
  4. Berg de hamer op
Specifiek voor de koepeltent:
  1. Bereid de boogstokken voor, en steek ze één voor één in elkaar
  2. Steek de boogstokken in de tent in de daarvoor voorziene tunnels
  3. De uiteinden van de boogstokken in de openingen steken die zich in elke hoek bevinden. Een beetje wrikken kan nodig zijn.
Er in de natuur op uittrekken, betekent zich overgeven aan de (soms wispelturige) weersomstandigheden. Jack Wolfskin geeft ook graag haar tips & tricks mee om zich te weren tegen de grillen van het weer: De koude: Isoleer de bodem met kranten, een deken of met een extra matje in schuim De regen: De binnentent wat losser (minder opgespannen) zetten en de buitentent maximaal aanspannen Graaf een grachtje rond de tent Stapel ’s ochtends alle slaapzakken op, zet de rugzakken erop (maak dus een ‘hoge stapel’) en plooi vervolgens een helft van het grondzeil over de stapel De wind: Steek de haringen in de grond onder een hoek van 45°, weg van de tent De touwen niet te hard aanspannen TERUG THUIS
  • Berg de tent en de materialen gereinigd en droog op
  • Check regelmatig de staat van het materiaal
  • Behandel de ritssluiting en het zeil van de tent met sprays