Stichting 40 Mijl: Midzomernacht in Dark Sky Park en NP Lauwersmeer

LAUWERZIJL, 20170426 -- Op 24 juni organiseert de Stichting 40 Mijl de eerste editie van de 40Mijl Midzomernacht wandeltocht. Een uniek evenement in het mooiste natuurgebied van Nederland, langs de Wadden en door Nationaal Park Lauwersmeer. Dit gebied is recent door de IDA tot Dark Sky Park uitgeroepen en is daarmee één van de 42 Dark Sky Parken wereldwijd. Deze 40 Mijls nachtwandeling, of 40 kilometer voor wie 40 mijl te ver is, passeert veel bijzondere plaatsen, zowel op natuurlijk, cultureel als toeristisch vlak. De organisatie wil met dit evenement het gebied landelijk bekendheid geven en recreatie bevorderen.

Stichting 40 Mijl: Midzomernacht in Dark Sky Park en NP LauwersmeerHet evenement

De 40 Mijl Midzomernacht wandeling wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd en zal een jaarlijks evenement worden. De route maakt deze nachttocht uniek in Nederland. Bossen, dijken en landerijen wisselen elkaar af, terwijl de sterren boven de Waddenzee en het licht van de vuurtoren van Schiermonnikoog schitteren. Het evenement start op zaterdagavond bij camping “De Waterwolf“ in Lauwerzijl. Van hieruit wordt er gelopen langs het historische Reitdiep naar het Vissersdorpje Zoutkamp. Van daaruit zakt de zon in het Lauwersmeer terwijl de route vervolgt naar Lauwersoog.  In aardedonker wordt er dan over de Waddenzeedijk gelopen met uitzicht op het eiland Schiermonnikoog. Door de bossen en landerijen, langs Europa’s grootste militaire oefendorp Marnehuizen en door idyllische plaatsen gaat de route via het authentieke dorpje Garnwerd weer  terug naar het vertrekpunt. Onderweg zijn meerdere rust- en verzorgingspunten bij verschillende horecagelegenheden en zal de wandelaars iets aangeboden worden.

Meer informatie is terug te vinden op de website www.40mijl.nl

Aanmelden kan via de site en deelname kost € 24,50 p.p.

Unieke natuurgebieden

Het Lauwersmeergebied heeft een unieke status. Het is Nationaal Park, Dark Sky Park en grenst aan het UNESCO Waddenzee gebied. Een Dark Sky Park is een gebied waar het donker is en waar de duisternis ook behouden blijft en waar mensen 's nachts welkom zijn om van die duisternis te genieten. Het is een onderdeel van het Dark Sky Places Programma van de International Dark Sky Association (IDA). Er zijn op dit moment ruim 40 parken in de wereld; bekende zijn Death Valley en de Grand Canyon in de Verenigde Staten en bijvoorbeeld Galloway in Schotland. Er zijn twee Dark Sky parken in Nederland, de Boschplaat op Terschelling en Lauwersmeer tussen Groningen en Friesland.

Ook wordt het Middag-Humsterland gebied gepasseerd. Dit gebied ten Noord-Oosten van Groningen is Nationaal Landschap en tevens genomineerd als UNESCO werelderfgoed.

‘Veel diversiteit aan natuurschoon en culturele highlights worden gepasseerd waardoor de route afwisselend en zeker uniek is te noemen’.

De Stichting

De stichting 40 Mijl is opgericht in 2017 en organiseert jaarlijks terugkerende evenementen waarbij lange afstanden centraal staan. Hierbij wordt getracht om evenementen op te zetten die afwijken van de standaard tochten, door bijzondere aspecten van natuur, cultuur en educatie te benadrukken. De sportieve evenementen creëren betrokkenheid van deelnemers bij het gebied. Door de evenementen wil de stichting deze natuurgebieden op de kaart zetten. Het draagt bij aan het toerisme in de omgeving en draagt hierdoor bij aan het behoud van het Nationaal Park, Dark Sky Park en het UNESCO gebied. De organisatie betrekt verschillende partijen zoals scholen, verenigingen en ondernemers bij het programma, om mee te werken aan de invulling en uitvoering van een educatieve inhoud van het evenement. Hierdoor wordt het belang van behoud van de natuur en culturele highlights in de omgeving benadrukt.

Deel: ' Stichting 40 Mijl Midzomernacht in Dark Sky Park en NP Lauwersmeer '