Wereldtop zeilsport in actie - vrijdag 19 juni in Scheveningen

Wereldtop van de zeilsport in actie op de Olympische N-17 Klasse tijdens de Volvo Ocean Race Pitstop in Scheveningen, vrijdagmiddag 19 juni 2015

SCHEVENINGEN, 20150616 -- Tijdens de Pitstop van de Volvo Ocean Race vindt er een unieke wedstrijd plaats in de Olympische Nacra 17 Klasse. Vrijdag 19 juni a.s. strijden zeilers van wereldklasse tegen elkaar tijdens de Teamrace Knockout 2015. Zij doen dit in enkele korte, intensieve races, startend met een “Le Mans start” door de branding van het Scheveningse strand. Dit is dé kans om de Olympische en Volvo Ocean Race topzeilers gezamenlijk van dichtbij hun kunsten te zien vertonen. Niet alleen voor de zeilers is het een waar schaakspel, ook voor de toeschouwers is het een zeer spectaculair evenement. De catamarans scheren letterlijk vlak langs het publiek bij de start en finish.

De Teamrace Knockout wordt dit jaar in samenwerking met de Volvo Ocean Race Pitstop in Scheveningen georganiseerd. De gemeente Den Haag verwacht zo’n 60.000 bezoekers tijdens dit vrij toegankelijke evenement.

De deelnemende internationale teams zijn op dit moment actief in de campagne voor de komende Olympische Spelen in Rio de Janeiro 2016. Speciaal daarom wordt in deze 5e editie van deze teamrace gevaren met de spectaculaire Nacra 17, de nieuwe Olympische klasse.

Sinds dit event in 2010 is gestart, krijgt het vanwege de grote aantrekkelijkheid voor toeschouwers inmiddels ook veel aandacht buiten de zeilwereld.

Topniveau

De teams op de boten zijn gemixed. Onder de 8 topzeilers bevinden zich onder meer Darren Bundock (tweevoudig Olympisch medaille winnaar en winnaar America’s Cup 2013), Nina Curtis (Australië, Olympische spelen 2012), Jeroen van Leeuwen (tweevoudig wereldkampioen), Mandy Mulder (Olympisch kampioen, 2008) en Coen de Koning (Wereldkampioen F-18, Europees kampioen Nacra17).

Maximale publiekservaring

De teamrace knockout is een geheel nieuw race-format, gericht op maximale publiekservaring. Geen races ver op zee, maar een kort parcours van 7 tot 8 minuten, recht voor het publiek.

Er is live commentaar door Olympisch winnaar Marcelien de Koning en presentator Eric Bouwman.

Voor publiek is het evenementvrij toegankelijk.

Race-format

In een race varen 2 teams tegen elkaar. Elk team bestaat vervolgens uit 2 catamarans. Het team dat als eerste met 2 boten over de finishlijn vaart, heeft de race gewonnen. Het andere team is dan knocked out. Hierdoor ontstaat een strategisch zeilspel, waarbij lef, focus en teamwork centraal staan. Na twee rondes met een ‘best of three’ plaatsen de zeilers zich voor de finale. Officiële matchrace umpires van DMTRA waarborgen dat alles volgens de regels zal verlopen.

Volvo Ocean Race Pitstop

De Teamrace Knockout is een officieel onderdeel van het Volvo Ocean Race Pitstop Programma. Het event vindt plaats op vrijdag 19 juni 2015 op het Volvo Ocean Race Festival terrein in Scheveningen.

Vanaf 09:00 uur – Volvo Ocean Race terrein open voor publiek

15:30 - 16:00 uur - Warming up / rigging up

16:00 - 17:50 uur - Teamrace Knockout 2015

17:50 - 18:00 uur - Podium voor Winning team