woensdag, juni 19, 2024
spot_imgspot_img

Populaire artikelen

spot_img

Gerelateerd

Dit zijn de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor de transportsector

De oorlog in Oekraïne duurt al ruim een half jaar en het einde is nog niet in zicht. Vreselijk natuurlijk voor de inwoners van Oekraïne die doodsangsten uitstaan. Vrijwel de hele wereld heeft last van de oorlog in Oekraïne. Uiteraard in kleinere vorm dan de mensen in Oekraïne zelf, maar de gevolgen zijn in bijna alle sectoren voelbaar. Ook de transportsector heeft te kampen met gevolgen van de oorlog in Oekraïne. De Zijderoute van en naar China is een voorbeeld van een route die bijna letterlijk onder vuur ligt.

Railtransport via Zijderoute

Waar in het begin van de oorlog met Oekraïne nog optimistisch werd gedacht dat het een korte periode van strijd zou gaan worden, is die conclusie ook alweer een tijd in de prullenbak verdwenen. Een van de belangrijkste routes, de Zijderoute naar het Oosten zoals naar China, verloopt een stuk minder soepel dan voor de oorlog in Oekraïne.

In China en Kazachstan is er niks veranderd. Maar Rusland en Oekraïne zijn verboden gebied. Voor de noordelijke route door Rusland betekent dit dat de treinen gelost moeten worden en de containers op een schip worden geplaatst naar de haven van Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Daar worden ze vervolgens weer op een andere trein geladen om per spoor naar Turkije en de zee over te gaan. Als de treinen in Turkije zijn, kunnen ze rechtstreek Europa bereiken. Dankzij deze alternatieve route wordt het conflictgebied volledig gemeden, net als grondgebied van Rusland en Belarus.

Over de weg

Een andere mogelijkheid is om een deel van het transport over de weg te doen. Dankzij multimodaal transport kan dit worden aangeboden. Wegtransport is helemaal geen vreemde keuze, omdat de kans dat de noordelijke Zijderoute ooit nog in gebruik wordt genomen, niet echt groot is. Oekraïne stond voor de oorlog al niet te springen voor nieuwe projecten in het kader van de Zijderoute.

Bovendien is de optie om achtereenvolgens per spoor, per boot en weer per spoor te vervoeren ook niet alles. Landen in het Oosten, zoals China, kunnen bereikt worden over de weg, en er zijn zelfs al transportbedrijven die zich hieraan wagen. Je kunt ook alleen een deel van het transport over de weg vervoeren. Dit is vaak de meest voordelige manier van transport, ook omdat vooral binnen Europa het wegennetwerk erg goed ontwikkeld is. Als je een deel van het transport over de weg doet, kunnen de containerladingen eenvoudig worden overgeplaatst.

Over zee

Zeevracht heeft diverse voordelen. Als een bestemming overzees ligt, dan wordt er al snel aan de zee of de lucht gedacht. Zeevracht is een stuk goedkoper, maar ook langzamer. Gunstig voor de portemonnee is dan weer dat bij zeevracht vele containers in één keer worden verplaatst.

Als je handelt met bijvoorbeeld China is het meer dan de moeite waard om de mogelijkheden van multimodaal transport te onderzoeken. Zeker nu het einde van de oorlog in Oekraïne nog niet in zicht is, is het snel en voordelig om meerdere vormen van transport te combineren.

Populair