Positieve trend bestedingen buitenlandse consumenten


HEEMSTEDE, 20140120 -- De tax free bestedingen in Nederland zijn in 2013 met 8% gestegen ten opzichte van 2012. Al sinds 2010 is er een positieve trend waarneembaar in het aantal buitenlandse consumenten dat graag in ons land wil winkelen. Dit blijkt uit het aantal Tax Free transacties dat met 19% steeg. Met een gemiddelde besteding van € 429,- geven deze deze kopers 10 keer zoveel uit als de Nederlandse consument en geven zij de Nederlandse economie een positieve impuls.

De bestedingen zijn, net als voorgaande jaren, vooral afkomstig van kopers uit het Verre Oosten met name vanuit China en Rusland maar de grootste stijgers waren afkomstig van kopers uit de USA (+12%), Indonesië (+12%) en Kuwait (+35%). De hoogte van de bestedingen werd in 2013 sterk beïnvloed door valutaverhouding (Japan, Brazilië), regelgeving (China) en een vaak andere samenstelling van reizigers (veelzijdigheid nationaliteiten). Er werd vooral veel besteed in winkels met mode en mode-accessoires. Ook warenhuizen, juweliers en veel internationale merken hebben voordeel gehad van de toename van deze niet-EU consumenten.

Marja van Reijn, Regional Manager Benelux Global Blue – “Het is heel belangrijk dat de positieve trend zich ook in Nederland doorzet. We hebben zoveel te bieden op een paar vierkante kilometer; van trendy souvenirs tot high end (inter)nationale merken. Deze ontwikkelingen bieden kansen genoeg voor de detailhandel om extra omzet te realiseren en daarmee reden genoeg om nog pro-actiever de buitenlandse bezoekers te stimuleren om juist in Nederland hun aankopen te doen. Het blijft belangrijk dat alle sectoren met elkaar samenwerken om onze gezamenlijke buitenlandse consument een optimale gastbeleving te geven. Wij kunnen met elkaar het verschil maken! Als we dit met elkaar goed doen, dan gaan we als land wereldwijd echt stralen”.

De continue groei komt van kopers uit onder andere China, Rusland en Indonesië. Zij laten zien dat de bekendheid met winkelmogelijkheden, de verkrijgbaarheid van luxe en unieke producten van belang zijn bij een bezoek aan Nederland. Daarnaast speelt het niveau van service, waaronder een eenvoudig en internationaal betrouwbaar proces van BTW teruggave een belangrijke rol bij de aankopen. De directe contante teruggave van BTW door Global Blue op Amsterdam Airport Schiphol is een cruciale service voor deze zeer koopkrachtige consumenten. Global Blue heeft daarom haar capaciteit uitgebreid en heeft een vierde nog beter bereikbaarder Refund Office op Schiphol geopend in vertrekhal 3.

Verwachtingen 2014

Global Blue verwacht dat de internationale bestedingen in Europa met gemiddeld 10% verder groeien. De groei zal wat minder sterk zijn in Europa vergeleken met de rest van de wereld (China 6% in Europa, 13% buiten Europa). Reizigers uit China en Rusland zijn op dit moment sterk op het Verre Oosten en de USA gericht. De groei zal in Nederland komen uit het Verre Oosten, Rusland, USA en het Midden Oosten. In deze landen verbetert de economie en gaat de middenklasse steeds meer reizen.

Groei wordt ook mogelijk gemaakt als processen worden vereenvoudigd. Zo heeft Global Blue de Global Blue Card geintroduceerd en automatische oplossingen in winkels beschikbaar gesteld om het invullen van het Tax Free Form te versnellen en te vereenvoudigen. Het is voor de buitenlandse consument nu makkelijker om Tax Free te winkelen en voor het winkelpersoneel om de service pro-actief aan te bieden.

De onafhankelijkheid en het vertrouwen in zelfstandig reizen, mede dankzij de sociale media, de bereikbaarheid van Schiphol en de continue promotie van onder andere Holland Marketing, doen internationale reizigers er steeds vaker toe bewegen om Nederland aan te doen.

Over Global Bleu

Global Blue is expert op het gebied van het stimuleren van buitenlandse bestedingen van internationale reizigers en maakt vooral transacties tussen winkels en de buitenlandse reizigers eenvoudiger en meer de moeite waard voor iedereen. Global Blue introduceerde ruim dertig jaar geleden het concept van Tax Free Shopping en biedt nu een breed scala van diensten die reizigers helpen aantrekkelijk te winkelen als ze in het buitenland zijn, en waarmee ondernemers en banken hun inkomsten kunnen verhogen door deze lucratieve reizigersmarkt. Global Blue werkt wereldwijd samen met meer dan 270.000 gerenommeerde winkeliers, internationale merken en hotels in meer dan 40 landen. Iedere dag maken meer dan 60.000 reizigers gebruik van de diensten van Global Blue. De onderneming heeft de ambitie om het baken te zijn voor internationale winkels en uitgaven over de hele wereld. Het hoofdkantoor van Global Blue is gevestigd in Eysin, Zwitserland.


Deel: ' Positieve trend bestedingen buitenlandse consumenten '




Lees ook