Belastingontwijken is uw plicht

Maar maak niet de fout van Guus H te B

Geleen, 20070228 -- Particulieren en bedrijven zoeken altijd naar manieren om minder belasting te betalen. Voor particulieren zijn de mogelijkheden zeer beperkt en zelfs als men naar het buitenland verhuist om de Nederlandse fiscus te ontwijken kan het door onvoldoende aandacht voor de details fout aflopen. Zie de gevolgen voor Guus Hiddink, veroordeeld tot een (voorwaardelijke) gevangenisstraf en een geldboete. Een foute ontwijking is een ontduiking en strafbaar! Nieuw is echter dat nu ook het Nederlandse MKB de weg kan vinden in de wirwar van Internationale mogelijkheden door het bezoeken van het Belasting Ontwijken Seminar en zich in n middag te laten informeren.

Op het eerstvolgende door YRT Business Service Ltd. georganiseerde Belasting Ontwijken Seminar van 23 maart a.s., komen sprekers uit diverse "belastingparadijzen" de mogelijkheden toelichten en is er gelegenheid om in 1-op-1 gesprekken de vragen van de bezoekers te beantwoorden. Een uitgelezen kans voor het MKB en hun adviseurs, om snel alle informatie te verkrijgen die relevant is voor het nemen van de beslissing om over te gaan tot op legale wijze ontwijken van belasting.

Reeds jaren maken bedrijven en internationale topartiesten gebruik van de mogelijkheden van het uitgebreide stelsel van Nederlandse belastingverdragen om hun belastbaar inkomen daar te genieten waar de belastingdruk het laagste is.

Bekende voorbeelden zijn natuurlijk de Rolling Stones en U2 die hun wereldwijde inkomsten uit royalties van hun muziekrechten en merchandising belastingvrij in Nederland ontvangen en dank zij de Nederlandse belastingverdragen belastingvrij doorstorten naar hun vennootschap in een zgn. "belastingparadijs" om het daar belastingvrij aan de aandeelhouders uit te keren.

Maar ook de bekende Nederlandse (?) multinationals zoals de elektronica gigant Philips is sedert het begin van de tweede wereldoorlog op Curaao gevestigd, in eerste instantie om uit handen van de Duitse bezetter te blijven en later was er geen aanleiding om terug te keren vanwege het uiterst aangename fiscale klimaat.

Na enige recherche blijkt dat praktisch veel bekende bedrijven op n of nadere manier een belastingparadijs in hun tax routing hebben opgenomen, zie bijvoorbeeld het aantal holdings in Luxemburg van o.a. Randstad, ABNAMRO Bank, ING etc.

Nederland is een belastingparadijs!

Sedert 01-01-2007 is Nederland een nog belangrijker schakel geworden in de Internationale Tax Routing.

Een van de belangrijkste wijzigingen is de verlaging van het tarief waartegen ondernemingswinsten in de vennootschapsbelasting worden belast, nl. van 29,6% naar 25,5%.

Het tarief over de eerste 25.000 winst wordt zelfs verlaagd van 25,5% naar 20%!

Verder wordt er een tweede schijf ingevoerd op grond waarvan winsten tussen 25.000 tot 60.000 tegen een tarief van 23,5% worden belast.
Kortom met name de MKB'er die zijn nu onderneming nog exploiteert als nmanszaak kan direct een belasting besparing realiseren door zijn activiteiten onder te brengen in een vennootschap.

Een stap verder gaat het als deze vennootschap een dochteronderneming van een buitenlandse holding is, denk aan Cyprus of Curaao dan mag de winst als dividend onbelast aan de Holding worden uitgekeerd, zie de Rolling Stones en de Multinationals.

Deel: ' Belastingontwijken is uw plicht '