Biografie over havenmiljonair Jan Rijsdijk

Waarom Rotterdamse meest talentvolle stuwadoor met een buidel geld de haven werd uitgestuurd:

Rotterdam, 20120507 -- Varend door de Rotterdamse haven op partyschip Oceandiva, wordt op donderdag 10 mei a.s. voor het eerst de biografie van voormalig havenondernemer Jan Rijsdijk ten doop gehouden. Daarbij zullen vele vrienden, bekenden en relaties uit de havenwereld als genodigden aanwezig zijn. Victor Deconinck zal de boekpresentatie leiden, waarbij alle geïnteresseerden kennis kunnen nemen van het bijzondere leven van een voormalige havenondernemer en een uniek stukje havengeschiedenis.

Boekomslag - Tegen de stroom inNa een lange en intensieve samenwerking van bijna twee jaar met havenjournalist Bram Oosterwijk is een 432 pagina’s tellend, lijvig boekwerk met honderden foto’s ontstaan over het kleurrijke leven van een havenman in hart en nieren.

Auteur Bram Oosterwijk kent havenman Rijsdijk al vele jaren en heeft als havenjournalist tal van artikelen gewijd aan deze door de havenlelite als ‘enfant terrible’ betitelde succesvolle bulkstuwadoor. Op basis hiervan en talloze gesprekken met Rijsdijk zelf, is een minitieus opgebouwd en goed gedocumenteerd levensverhaal geschreven, waarin veel nieuwe en onthullende ‘inside-information’ over de havenwereld- vooral van Rotterdam - voor het eerst wordt gepubliceerd.

Het wel en wee van voormalig havenondernemer Jan Rijsdijk

Het levensverhaal van Jan Rijsdijk is kleurrijk en boeiend, doorspekt met tal van conflicten met de toenmalige havenelite en de overheid. Het leest als een avonturenroman, maar elke zin zin berust op de werkelijkheid. Nauwgezet heeft Rijsdijk auteur Bram Oosterwijk zijn verhaal verteld. Van het moment dat hij in de Bloemstraat in het Oude Westen van Rotterdam opgroeide en in de Rotterdamse haven ging werken. Eerst als fietsjongen bij Alpina en Vinke en Co en later – in 1965 - voor zichzelf als stukgoedstuwadoor.

Daarna bereikte hij de top van zijn carrière met het bulkoverslagbedrijf Interstevedoring, waarmee hij de concurrerende havenelite op de knieën dwong en in de Rotterdamse haven voor deze voortvarende pionier met zijn vloot van drijvende grijperkranen en drijvende weegtorens de noodklok werd geluid.

Rijsdijk kon met zijn geavanceerde en slimme concept van drijvende kranen bulkcarriers sneller en daardoor goedkoper lossen. Hij was een gevaar voor de bureaucratische, verouderde  overslagbedrijven van de concurrenten.

Die geleid werden door, zoals hij zelf placht te zeggen, de lui achterover hangende, sigaren rokende havenbaronnen.

Rijsdijk, met zijn succesvolle en razend snel groeiende massagoedoverslagbedrijf Interstevedoring (zeven grijperkranen, zes weegtorens en twee elevators) moest en zou inclusief zijn inmiddels verworven massagoedoverslagbedrijf OBA in Amsterdam, door de gevestigde orde overgenomen worden. En Rijsdijk als succesvolle entepreneur moest het veld ruimen. Als het niet over links zou kunnen, dan maar over rechts.

Na ellenlange onderhandelingen met de concurrent HES Beheer, de banken en het Gemeentelijk Havenbedrijf moest de kleine David de strijd tegen de grote Goliath opgeven. Rijsdijk gooide onder grote druk van alle partijen met tegenzin de handdoek in de ring en verkocht voor honderd miljoen gulden zijn beide bedrijven.

Deze dramatische gebeurtenis, zijn loopbaan als kraanbouwer in zowel Nederland als België daarna, het verdriet na de scheiding van zijn toenmalige echtgenote, zijn wilde plannen om als een nieuwe Anton Heyboer een kunstcommune te stichten en tenslotte zijn nieuwe passie het schilderen. Hoe hij daarbij zijn nieuwe liefde Savita ontmoette en in haar ook een metgezellin in de kunst vond en natuurlijk nog veel en veel meer.....  Het staat allemaal in de door Bram Oosterwijk geschreven biografie die a.s. donderdag wordt gepresenteerd.

De biografie van Jan Anton Rijsdijk is een boek van uitersten. Een succesvolle havenman, begonnen als eenvoudige Rotterdamse straatjongen, groeide uit tot een havenmiljonair, die ontdekte dat geld niet gelukkig maakt.

Hoogtepunten en dieptepunten wisselden elkaar af, maar uiteindelijk eindigde dit levensverhaal met een happy end.

Kortom: het is een boek met een prachtig, menselijk verhaal, dat veel achtergronden belicht van het roerige leven van een voormalige havenman in zowel Rotterdam als Amsterdam. Boeiend voor iedereen die de havenwereld een warm hart toedraagt en meer wil weten over de drama’s die zich in de havenwereld en in het leven van de dynamische ondernemer Rijsdijk hebben afgespeeld....

Deel: ' Biografie over havenmiljonair Jan Rijsdijk '