MRV-Bovenbouw (Multi Role Vessel)met hulp van SyncHoist geplaatst

Bovenbouw marineschip met behulp van Enerpac's hydraulische SyncHoist op romp geplaatst

In perfect synchrone balans


ROTTERDAM, 20060315 -- Voor het plaatsen van de ruim 600 ton wegende bovenbouw op een in aanbouw zijnde MRV ( Multi Role Vessel) , een multifunctioneel schip voor het Ministerie van Defensie te Nieuw-Zeeland, was in plaats van de twee gebruikelijke kranen maar één drijvende kraan beschikbaar. Op zoek naar een alternatief deed Merwede Shipyard met succes een beroep op Enerpac. Het resulteerde in de perfecte combinatie van één drijvende kraan met het hydraulische SyncHoist positioneringssysteem van Enerpac.


Op de werf van Merwede Shipyard in Hardinxveld-Giessendam, één van de productiebedrijven van IHC Caland NV, wordt, in opdracht van het Australische Tenix Defence PTY,Ltd. de hoofd-opdrachtgever voor een vloot van 7 schepen, momenteel de MRV gebouwd. De MRV is een nieuw, multifunctioneel ondersteunings- en troepentransportschip voor de Nieuw-Zeelandse marine. Het schip wordt op de Merwede-werf zelf afgebouwd; delen van de romp, alsmede de bovenbouw en de schoorsteenunit waren uitbesteed aan de Rotterdamse Maatschappij De Maas BV, gevestigd op het terrein van de voormalige RDM op Heijplaat. Daar moesten ook de bovenbouw en de schoorsteenunit op de romp worden geplaatst, zodat deze eerst naar de werf van Maatschappij De Maas werd versleept.

Eén kraan én SyncHoist

Voor een dergelijke plaatsing van zware scheepsdelen - de bovenbouw van de MRV weegt ruim 600 ton - met een uiterst nauwkeurige geometrische positionering in zowel het verticale als het horizontale vlak, worden normaliter twee kranen of drijvende bokken ingezet. De constructie bestaat namelijk uit plaatstaal en bij het heffen dient ervoor te worden gezorgd dat alle delen van de constructie synchroon worden verplaatst, anders kunnen ontoelaatbare spanningen in de constructie optreden.
"Het gewicht van de bovenbouw is voor één kraan geen punt. Het is meer het volume dat het probleem vormt", aldus productie manager Johan van Vuuren van Merwede Shipyard. "Je kunt het vergelijken met een kartonnen doos welke vervormbaar is. Daarom hebben we de constructie ontworpen voor het hijsen met twee kranen".
In dit geval was echter maar één drijvende bok beschikbaar, zodat voor het hijsen en positioneren van de bovenbouw een alternatieve oplossing gevonden moest worden. Enerpac, bracht met haar beproefde hydraulische SyncHoist systeem uitkomst. Dit SyncHoist systeem is door Enerpac ontwikkeld om de nauwkeurigheid van positionering te verhogen. Met inzet van slechts één enkele kraan kan de last zo toch exact worden gemanoeuvreerd in het verticale en horizontale vlak. Bovendien kan het krachtenspel volledig onder controle worden gehouden om het risico van doorzakken en dus ongewenste spanningen uit te sluiten.

Acht hefpunten

Om de bovenbouw met de combinatie van één kraan en SyncHoist te kunnen plaatsen werd een speciaal hijsframe vervaardigd. Johan van Vuuren daarover: "Met dit hijsframe kunnen we namelijk alle voorzieningen die we al hadden geconstrueerd, intact houden."
In totaal zijn acht hefpunten gebruikt. Vier daarvan waren aangebracht op twee zware balken aan de onderzijde van de opbouw, waarbij de hefkabels door de constructie liepen. De overige vier kabels waren bevestigd aan de uiterste buitenzijde van de opbouw en waren bedoeld om de gehele constructie in balans te houden.
In de vier buitenste kabels waren de dubbelwerkende hydraulische (trek)cilinders van het SyncHoist systeem geïntegreerd. De dubbele werking maakt een uiterst precieze controle mogelijk van zowel de hef- als de daalcorrecties in elke kabel. Deze vier cilinders, elk met een capaciteit per cilinder van 85 ton, waren vóór het heffen in de juiste positie gebracht zodat een soort voorspanning ontstond. Bij het hijsen zorgde deze voorspanning ervoor dat de gehele bovenbouw synchroon kon worden gehesen. Vervolgens werd tijdens het heffen en positioneren van de bovenbouw het gehele krachtenspel in de cilinders en de beweging via sensoren en een plc-besturingssysteem gecontroleerd en zonodig gecorrigeerd op de vooraf ingestelde waarden.

Belangrijke voordelen

Het gebruik van het SyncHoist systeem bood Merwede Shipyard belangrijke voordelen. Dankzij Enerpac's hydraulische SyncHoist systeem kon de kraan namelijk meerdere hefpunten hanteren met een nauwkeurigheid van ±1 mm. Verder werden niet alleen kosten bespaard door slechts één drijvende kraan in te zetten, ook kon Enerpac een spanningsvrije plaatsing van de bovenbouw garanderen.
Hoewel het in dit geval door relatief weinig wind niet echt van toepassing was, spelen dankzij het SyncHoist systeem weersomstandigheden een minder grote rol in vergelijking met de toepassing van twee kranen.

Bijschriften:
1. Slechts één drijvende kraan met een hydraulisch Enerpac Synchoist systeem was voldoende voor de plaatsing van de brug.
2. Twee hydraulische cilinders elk met een capaciteit van 85 ton aan stuurboord zijde en twee aan bakboord.
3. Heavy duty electrisch aangedreven hydraulische pomp-unit.
4. Tijdens het heffen en positioneren is het gehele krachtenspel via sensoren en een plc-besturingssysteem perfect onder controle. Weersomstandigheden spelen een minder grote rol in vergelijking met de toepassing van twee kranen.
5. In de vier buitenste kabels waren de dubbelwerkende hydraulische (trek)cilinders van het SyncHoist systeem geïntegreerd.
6. De ruim 600 ton wegende bovenbouw op weg naar de in aanbouw zijnde MRV, een multifunctioneel schip voor de Nieuw-Zeelandse marine.
7. Eén kraan en SyncHoist.
8. + 9+ 10: De brug wordt met een nauwkeurigheid van 1 mm op de MRV geplaatst.

(gecorrigeerd 11-9-2006)
---- --

Deel: ' MRV-Bovenbouw (Multi Role Vessel) met hulp van SyncHoist geplaatst '




Lees ook