We grijpen weer massaal naar de fiets als hoofdvervoersmiddel. Dat blijkt uit cijfers sinds de Oekraïne-oorlog, torenhoge inflatie en prijzen aan de benzinepomp. Het is opvallend voor fietsland Nederland dat we in tijden van crisis toch weer teruggrijpen naar onze oude, vertrouwde tweewieler. Dat was al het geval tijdens de oliecrisis in 1973 en vlak na de Tweede Wereldoorlog en nu ook weer. Een geluk bij een ongeluk kunnen we het wel noemen, want hoe meer mensen de elektrische fiets of standaard fiets pakken, hoe meer voordelen dit kan hebben voor de samenleving.

Werkgevers kunnen fietsen stimuleren

Een e bike kopen is een populair alternatief voor het rijden van een auto. Waar je op een standaard fiets vrijwel onmogelijk snel grote afstanden kunt afleggen, is dit met een elektrische fiets ontzettend eenvoudig. Hierdoor openen geheel nieuwe mogelijkheden en is het voor steeds meer mensen een stuk aantrekkelijker om de fiets te pakken. Ook voor langere ritten van dertig kilometer of meer. Dat is positief. Hoe meer mensen fietsen, hoe beter dit immers zal zijn voor het milieu. Bovendien neemt hierdoor de vraag naar benzine af, waardoor de prijzen iets stabieler kunnen blijven in ons land.

Werkgevers kunnen het fietsen stimuleren en sommigen doen dit al. Bijvoorbeeld met een elektrische fiets middenmotor ‘van de zaak’. Of met fietsen die speciaal gereserveerd worden voor werknemers en die doordeweeks meegenomen mogen worden. Op die manier worden werknemers gestimuleerd om vaker te gaan fietsen, zonder dat ze deze uit eigen zak moeten financieren.

Positieve gevolgen voor de gezondheid


Vaker fietsen is niet alleen goed voor het milieu en om de vraag naar brandstof te stillen, maar heeft ook nog eens veel positieve gevolgen voor de collectieve gezondheid. Het zal niemand zijn ontgaan dat we door de afgelopen gezondheidscrisis een flinke klap hebben gehad. Opeens werd hard duidelijk hoe slecht het met onze eigen gezondheid gesteld was. Mensen met overgewicht en een ongezonde levensstijl kwamen bijvoorbeeld vaker dan ooit terecht in het ziekenhuis. Dit terwijl steeds meer mensen in Nederland er een ongezonde levensstijl op na lijken te houden. Ook het aantal mensen met overgewicht en zelfs obesitas neemt gestaag toe.

Dat is ook niet zo vreemd. We zijn simpelweg minder gaan bewegen door de jaren heen. Het gemak nam de overhand. Ook zijn we steeds meer gaan zitten. Ook het thuiswerken van de afgelopen twee jaar heeft hier niet aan bijgedragen. Nu we weer alles mogen en kunnen, maar tegelijkertijd ook willen besparen op de brandstofprijzen, lijkt het dan ook bijna vanzelfsprekend om weer vaker de fiets te pakken. Dat resulteert ook weer in meer beweging. Iets waar we allemaal écht aan toe zijn. Hoe meer we de fiets pakken, hoe meer we buiten aanwezig zijn en lekker in beweging komen. Dat kan alleen maar heel veel positieve gevolgen hebben voor de algehele gezondheid. De huidige inflatie heeft dan ook zeker niet alleen nadelen.

Deel: ' We grijpen weer massaal naar de fiets als hoofdvervoersmiddel '




Lees ook