Bakkersland reageert op berichtgeving uitzending Zembla

‘Er is nooit sprake geweest van brood met asbest in de schappen van de supermarkten’

HEDEL, 20140109 -- Hedel, 9 januari 2014 – Vooruitlopend op de uitzending van Zembla vanavond en reagerend op door het programma geïnitieerde publiciteit vandaag, wil Bakkersland nogmaals benadrukken dat het werken met ovens waarin op kleine schaal asbest is verwerkt in het isolatiemateriaal, nooit tot gevaar voor de volksgezondheid heeft geleid.

Zoals vanavond ook in de uitzending aan bod zal komen, zitten in een deel van de ovens die in bakkerijen in Nederland worden gebruikt geringe hoeveelheden asbest verwerkt. Ook in sommige van de ovens van Bakkersland zit asbest verwerkt in het isolatiemateriaal. Daarmee vormt de bakkerijwereld geen uitzondering. Hoewel asbest langzaam maar zeker wordt teruggedrongen uit de samenleving, komt het nog steeds op veel plaatsen voor in Nederland.

Bij het werken met de ovens waarin asbest is verwerkt, neemt Bakkersland alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen in acht. Daardoor kan worden gesteld dat nooit enig risico is opgetreden voor de consumenten en voor de medewerkers van Bakkersland. Ook niet in de gevallen waarbij asbest is vrij gekomen. Zonder uitzondering zijn toen direct alle betrokken instanties geïnformeerd en is door gecertificeerde partijen vastgesteld dat deze risico’s niet zijn opgetreden. Deze informatie en alle relevante onderzoeksrapporten zijn in de afgelopen weken in alle openheid met Zembla gedeeld.

“We kunnen zonder meer stellen dat er nooit brood met asbest in de schappen van de supermarkten terecht is gekomen. Bakkersland is een financieel gezond bedrijf dat werkt conform alle geldende regelgeving en levert producten van goede kwaliteit, die zijn vervaardigd op een veilige manier. We betreuren dat, ondanks een intensieve uitwisseling van informatie met Zembla, toch een beeld wordt geschetst dat onnodige onrust zou kunnen veroorzaken waar het de bereidingswijze van brood in onze bakkerijen betreft,” aldus algemeen directeur Eugène Scholten.

Over Bakkersland
Bakkersland is een dynamisch concern dat iedere dag weer de bakkersproducten voor zijn klanten verzorgt. Met zijn brede assortiment is Bakkersland actief op elke deelmarkt van de bakkerijsector: vers brood en gebak, specialiteiten, zuurstofarm verpakte en diepgevroren producten. In Nederland is Bakkersland marktleider met 16 bakkerijen verspreid door heel het land. Bij Bakkersland werken ongeveer 2.200 mensen. De jaaromzet is ca. 450 miljoen euro.

Zie het persbericht in pdf-formaat.

Deel: ' Bakkersland reageert op berichtgeving uitzending Zembla '