Nederlands optreden Slow Food-oprichter Carlo Petrini

Avondvullend programma tijdens Food Film Festival

AMSTERDAM, 20130225 -- Carlo Petrini, oprichter van de wereldwijde Slow Food-beweging, zal tijdens het Amsterdamse Food Film Festival (22-24 maart) zijn visie geven op de toekomst van het voedselsysteem. Petrini’s optreden staat gepland voor vrijdag 22 maart aanstaande.

Voedsel staat dit jaar prominent op de agenda: kookprogramma’s op televisie, culinaire magazines, festivals en aandacht in de politiek; er is sprake van een ware “foodhype” – zie de recente mediastorm rond het gebruik van paardenvlees.

Maar waarom blijven echte veranderingen in de voedselketen uit? Is het de consument, voor wie de prijs nog steeds de belangrijkste factor is? Ligt het aan de macht van de grote voedselproducenten? De onwil van het grootwinkelbedrijf? Vragen waarop Carlo Petrini, oprichter en president van de Slow Food-beweging, tijdens het Food Film Festival een antwoord probeert te vinden.

Petrini zal tijdens een openbaar driegangendiner met zijn tafelgenoten in debat gaan over bovenstaande vragen en kwesties zoals de rol van Slow Food in een veranderende wereld, de instrumenten die Slow Food kan aanreiken voor een beter eetpatroon en de manier waarop Slow Food mensen in de komende decennia zal weten te inspireren om bewust te kiezen.

Co-referent is Arie van den Brand met een uiteenzetting over de op stapel staande hervormingen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de Europese Unie en hun effect op de verduurzaming van de voedselketen.

Het evenement is toegankleijk voor leden en niet-leden van Slow Food. Kaarten zijn te bestellen via www.slowfood.nl. Het aantal plaatsen is beperkt.

Tijdens de “Avond met Carlo Petrini” vindt ook de lancering plaats van de Slow Food Finder, een digitale gids die Nederlandse consumenten de weg wijst naar leveranciers van lekker, puur en eerlijk voedsel. De Slow Food Finder is een initiatief van Slow Food Nederland en de Youth Food Movement, met een subsidie van De Digitale Pioniers. Het concept is van Martijn van der Krogt van marketingbureau Hapklaar. De gids bevat ook een seizoenskalender, die is bedacht door Elsje Bruijnestijn van het bedrijf Foodstories.

Slow Food streeft naar duurzaamheid en een terugkeer van de menselijke maat in de voedselketen. Dat uit zich onder andere in ondersteuning van kleine producenten, in het veilig stellen van “bedreigde” landbouwproducten  in de Ark van de Smaak en de nadruk op lekker, puur en eerlijk voedsel. Wereldwijd telt de organisatie meer dan 100.000 leden, waarvan zo’n 3000 in Nederland. Surf voor meer informatie naar www.slowfood.nl..

Noot voor redacties:

Deel: ' Nederlands optreden Slow Food-oprichter Carlo Petrini '