Elektrische voertuigen zijn bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zowel particulieren als bedrijven maken de overstap naar elektrisch vervoer, maar nog niet iedereen is overtuigd. Waarom zou je als ondernemer investeren in een laadpaal voor je bedrijf? Wij zetten het voor je op een rijtje.
Fiscale voordelen met laadpalen en elektrisch rijden
Er zitten voordelen aan het hebben van een laadpaal thuis, maar bedrijven hebben extra veel baat bij investeringen in elektrisch rijden en laadpalen. De aanschaf- en installatiekosten van laadpalen zijn namelijk fiscaal aftrekbaar. Daarnaast profiteer je ook van milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM en MRB en er zit ook een lagere bijtelling op. Verder kan je als ondernemer ook een aanvraag doen voor een subsidieregeling voor volledig emissieloze bedrijfsauto’s.
Elektrificeren van je wagenpark
Afhankelijk van wat voor type bedrijf je hebt, kan het nodig zijn om in de toekomst je wagenpark te elektrificeren. Een aantal binnensteden laten binnen afzienbare tijd geen vracht- en bestelauto’s meer toe en sommigen hebben al zero-emissie zones. Deze beperking zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven over op elektrische bedrijfswagens. Deze voertuigen moeten natuurlijk worden opgeladen en het is daarom ook aan te raden laadpalen aan te schaffen. Je kan hierin kiezen tussen AC-laders of DC-laders. DC-laders staan ook wel bekend als snelladers en kunnen binnen een recordtijd de accu van elektrische voertuigen opladen. AC-laders zijn ideaal als je voornamelijk ’s nachts laadt.
Laadpalen als service en verdienmodel
Vanaf 2025 geldt dat alle bestaande bedrijfspanden en commerciële gebouwen met tien of meer parkeerplaatsen op 10% van de plekken een laadpaal moeten hebben. Op dit moment geldt dit alleen voor nieuwe gebouwen of bij grote renovaties. Veel bedrijven zullen er dus niet aan ontkomen om laadpalen op het terrein te installeren, maar dat is geen negatieve ontwikkeling. Bezoekers met elektrische auto’s zullen blij zijn met de extra laadmogelijkheden en je geeft het bedrijf meteen een duurzame uitstraling.
Laadpalen hoeven niet alleen geld te kosten, maar kunnen ook geld opbrengen. De laadprijs per kWh kan je zelf instellen (binnen bepaalde richtlijnen natuurlijk) en op deze manier heb je een extra inkomstenbron in handen. Het gemiddelde laadtarief zit rond de 45 eurocent per kWh, dus door soortgelijke of misschien zelfs gunstigere laadprijzen in te stellen trek je makkelijker mensen naar jouw laadpalen.
Als je de overstap wil maken naar elektrische bedrijfsauto’s of een verdienmodel ziet in het gebruik van laadpalen, dan kies je het beste voor een laadpaal bedrijf die zowel de laadpalen aanbiedt als installeert. Op deze manier hoef je niet te schakelen binnen verschillende instanties en verloopt de communicatie soepeler.