Wederopleving van fotocadeaus zorgt voor groeimarkt

De markt voor gepersonaliseerde cadeaus maakt de afgelopen jaren een opmerkelijke groei door. Vooral fotocadeaus, zoals fotoboeken en -kalenders, winnen aan populariteit. Volgens recente marktanalyses wordt verwacht dat de sector in Europa jaarlijks met meer dan 5% zal groeien. Voor Noord-Amerika worden soortgelijke cijfers gehanteerd. Deze wederopleving is enerzijds te danken aan een hervonden interesse in fysieke foto’s en is anderzijds te verklaren door technologische innovaties die het proces voor de consument eenvoudiger maken.

Innovaties maken fotoboeken populairder dan ooit

Vooral het fotoboek is opnieuw enorm geliefd en is gebaat bij de nieuwe technologische mogelijkheden. Het maken van een eigen fotoboek was ooit een arbeidsintensieve klus, maar dankzij slimme ontwerptools en geautomatiseerde suggesties gaat dit tegenwoordig wel heel eenvoudig. Het samenstellen van een fotoboek wordt ondersteund door software die foto’s sorteert op basis van de kwaliteit, de locatie of de tijd. Sommige platforms maken zelfs gebruik van kunstmatige intelligentie om gepersonaliseerde ontwerpen te genereren of om foto’s te optimaliseren. Dit verkort niet alleen de tijd die nodig is om een fotoboek te maken, maar komt ook de kwaliteit ten goede.

Dat het fotoboek weer in trek is, hoeft niet te verbazen. Het blijft de ideale manier om de meest dierbare herinneringen te bewaren en met anderen te delen. Op een computer of geheugenkaart blijven foto’s vaak onaangeroerd en ongezien, terwijl een fysiek fotoboek deze momenten blijvend toegankelijk maakt. Zeker tijdens de kerstperiode doen ook andere fotobedrukkingen het goed, zoals canvasprints, bedrukte mokken en bedrukte telefoonhoesjes. Ze bieden de mogelijkheid om herinneringen tastbaar te maken en ze vormen een uitstekend alternatief voor de traditionele kerstgeschenken.

Technologische innovaties stimuleren de omzet

Bedrijven in deze sector maken gebruik van diverse innovaties om het de consument eenvoudiger te maken. Behalve met gebruiksvriendelijke interfaces worden de klanten ook verleid met opties als augmented reality (AR). Dit wordt gebruikt om de ontwerpen vooraf virtueel te bekijken. Ook mobiele applicaties maken het mogelijk om onderweg fotocadeaus te ontwerpen en te bestellen. Bij MYPOSTER, een internationale speler op de markt van de fotoproducten, zetten ze bijvoorbeeld in op cross-device-upload. Dat wil zeggen dat het mogelijk is om foto’s van verschillende apparaten (devices) te uploaden, zonder dat het nodig is om ze eerst allemaal op één apparaat te verzamelen. Daarnaast zet dit bedrijf in op een steeds groter wordende productvariëteit met oplossingen in diverse prijsklassen.

De kwaliteit wordt voor de consument, die steeds kritischer wordt, alleen maar beter. Het is nu eenmaal van belang dat men kan concurreren met de klassieke fotoprinter voor thuis. Hetzelfde geldt voor de keuzevrijheid – mat, glanzend, formaat, bindmethode enzovoort – en voor de levertijden. Dit alles maakt het voor bedrijven in deze sector belangrijk om te blijven innoveren en zichzelf voortdurend te blijven heruitvinden. Het is een enorm competitieve markt waarbij de consument heel veeleisend is geworden. En dat is zoals altijd een goede drijfveer voor innovatie.

Een markt vol kansen en goede vooruitzichten

De markt voor gepersonaliseerde fotocadeaus blijft indrukwekkend groeien en biedt volop kansen voor zowel consumenten als bedrijven. SkyQuest, een globale speler op het gebied van innovatiemanagement, heeft het zelfs over een verwachte jaarlijkse groei van 5.9%. Hierdoor blijft deze sector een van de meest dynamische en veelbelovende markten van het moment. De combinatie van innovatieve technologieën en de blijvende populariteit van op maat gemaakte geschenken, vormen de belangrijkste verklarende factoren. Zowel traditionele als nieuwe spelers blijven inspelen op de veranderende behoeften van de consument, waardoor deze sector meer doet dan alleen standhouden. En dit alles doen ze in een klimaat van voortdurend wijzigende cadeauvoorkeuren.

Nieuwsbank.nl
Logo
Shopping cart