Libertarische Partij: Lezing Tom Palmer

Lezing Dr Tom Palmer (Cato Institute) in Amsterdam

AMSTERDAM, 20130917 -- De Amerikaanse politieke denker Dr Tom Palmer is momenteel in Nederland als gast van de Libertarische Partij. Vanavond geeft hij een lezing in Amsterdam over de moraliteit van het kapitalisme en de verstoring van de vrije markt door de overheid. Palmer is wereldwijd actief als pleitbezorger van een vrije samenleving en economie. Hij is senior fellow bij de libertarische denktank Cato Institute en executive vice president bij de Atlas Economic Research Foundation.

Crony capitalism
Palmers lezing van vanavond zal gaan over het verschil tussen vrijemarktkapitalisme en ‘crony kapitalisme’ (vriendjeskapitalisme), waarbij warme banden tussen overheid en bedrijfsleven leiden tot verstoringen van de markt, zoals bij het ‘redden’ van banken en het verstrekken van subsidies aan bedrijven. Palmer spreekt verder over de morele grondslagen van eigendom, ruil en de vrije markt en de relatie tussen economische vrijheid en groei.

Details Tijd: dinsdag 17 September 2013, aanvang 20.30uur. Locatie: Café-Brasserie Heffer (zaal: Baantjermuseumcafé), Oudebrugsteeg 7, in Amsterdam.

Na de verzorgingsstaat
Gisterenavond gaf Tom Palmer een lezing op landgoed Marlot in Den Haag. Hij schetste hoe de jongere generaties nu de rekening krijgen gepresenteerd van de verzorgingsstaat. Dit systeem corrumpeert het morele kapitaal in een maatschappij: de eigen verantwoordelijkheid, drang tot sparen, het voorbereiden op de toekomst en het werken. Jongeren van nu moeten zich voorbereiden op een leven na de verzorgingsstaat, waarvan het failliet zich nu duidelijk aftekent.

Tom Palmer
De libertarische filosoof en politicoloog Tom Palmer is wereldwijd actief als pleitbezorger en activist voor het vrijheidsideaal. Tijdens de Koude Oorlog smokkelde hij boeken en communicatieapparatuur naar het Oostblok en hij heeft zich voor de vrijheid ingespannen in landen als Iraq, Afghanistan en vele andere landen. Als senior fellow van het Cato Institute in Washington houdt hij zich onder meer bezig met de internationale programma’s waar deze denktank aan deelneemt.

De Libertarische Partij staat voor meer vrijheid, minder overheid, en minimale belastingen en regeldruk. De slogan van de partij luidt: ‘De overheid is het probleem, niet de oplossing’. De LP doet in 2014 in verschillende gemeenten mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Deel: ' Libertarische Partij Lezing Tom Palmer '