Hanan Al-Kutubi wint AkzoNobel Prijs voor Chemie en Procestechnologie

Delft/Groningen, 20151125 -- Hanan Al-Kutubi (Technische Universiteit Delft) ontvangt op 30 november de AkzoNobel Graduation Prize for Chemistry and Process Engineering bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem. Zij ontvangt deze prijs voor haar onderzoek naar de synthese van stoffen die in de toekomst de gevoeligheid van meetapparatuur kunnen verbeteren.

Hanan deed de master Chemical Engineering en deed onderzoek bij de University of Bath (in Engeland) en bij de TU Delft. Ze onderzocht de synthese (vorming) van twee soorten stoffen: metaaloxides en een stof die bestaat uit metaal en organische moleculen. Deze stoffen hebben vele potentiële toepassingen, bijvoorbeeld als katalysator voor chemische reacties of in fijne meetapparatuur, zeker als deze stoffen een fijne nanostructuur hebben.
Hanan zocht daarbij vooral naar een gemakkelijkere methode om deze stoffen te maken, met lagere temperaturen en een beperkter gebruik van gevaarlijke oplosstoffen. Na een gedegen literatuurstudie lukte het haar om met metaalzout en polymeer een metaaloxide te maken met een nieuwe, bijzondere holle, poreuze structuur. Ze gebruikte hiervoor een oven die op de meeste laboratoria beschikbaar is. Door haar onderzoek wordt het mogelijk om op een gemakkelijkere manier nieuwe structuren te maken met een poreus oppervlak. Meer porositeit en dus een grotere oppervlakte, betekent dat er minder stof nodig is om dezelfde reactiviteit te krijgen. Bovendien is de stof interessant voor het verbeteren van de gevoeligheid van sensoren.

In het tweede deel van haar onderzoek, in Delft, maakte ze via elektrochemie metaaloxidestaafjes die recht op een oppervlak staan en een zeer kleine diameter hebben van 100 tot 200 nanometer. Hierop bracht ze een dunne film organische stof aan. Door het geheel daarna in de oven te doen, kon ze een zeer dunne laag creëren van een poreuze stof die bestaat uit het metaal van de metaaloxide en de organische stof die erop lag. De staafjesstructuur van de metaaloxide zorgt dat het geheel nog steeds nanogestructureerd is. Bijzonder is dat Hanan deze stof wist te maken met zeer weinig oplosmiddel.

Dergelijk onderzoek is Hanan op het lijf geschreven. Op dit moment doet ze promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen naar de werking van nano-elektro chemie. ‘Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst van nieuwe experimenten. Daarmee wil ik ook graag bijdragen aan maatschappelijk relevante toepassingen. Maar het is ook moeilijk werk. Ik moet nog veel leren en er gaat regelmatig wat mis voordat je dé oplossing vindt.’

De prijs bedraagt 5000 euro en reflecteert AkzoNobel’s overtuiging dat een briljante geest en exceptioneel talent echte erkenning verdienen. De prijs wordt uitgereikt door André van Linden, Director Global R&D Trim, Woodcare, Pre-Deco, Metalcare & Concrete Expertise, AkzoNobel Decorative Coatings BV. De jurering was in handen van de KHMW te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen (zie: www.khmw.nl).

Noot voor redacties:

Deel: ' Hanan Al-Kutubi wint AkzoNobel Prijs voor Chemie en Procestechnologie '