13 November: eerste Dag van de Franse taal

UTRECHT, 20141112 -- Op donderdag 13 november organiseert de Ronde Tafel Frans (RTF) de eerste nationale Dag van de Franse Taal om het economische en culturele belang van de Franse taal in Nederland te onderstrepen. Tijdens het bezoek dat de Franse president Hollande begin dit jaar aan Mark Rutte bracht werd duidelijk dat het Nederlandse bedrijfsleven behoefte heeft aan mensen die de Franse taal beheersen.

De RTF wil daarnaast de keuze voor het Frans bevorderen door bij jongeren interesse te wekken voor de cultuur van ons favoriete vakantieland.  Daarbij speelt ze in op recente Franse filmsuccessen (Intouchables), de Nobelprijs van Modiano, de Grand Départ van de Tour de France in Utrecht, en populaire Franse strips, games en muziek.

Het initiatief wordt inmiddels breed gedragen: ruim 200 middelbare scholen in Nederland hebben zich aangemeld voor de Dag van de Franse Taal, zodat circa enkele honderdduizenden leerlingen op 13 november bezig zullen zijn met de Franse taal en cultuur. Dit gebeurt in de lessen Frans, maar ook bij vakken als geschiedenis, economie en muziek waar bijvoorbeeld Napoleon, de export naar Frankrijk of de hits van Stromae (die een week later optreedt in Ziggo Dome) op het programma staan. De Ronde Tafel Frans heeft alle leerlingen opgeroepen om in blauw – wit – rood (de kleuren van de Franse vlag) naar school te komen.

Drie bekende personen treden op als ambassadeur van het project: chefkok Alain Caron (bekend van het tv-programma MasterChef), schrijver Bart van Loo (tafelgast van De Wereld Draait Door) en zangeres Katell Chevalier (winnares van het Concours de la Chanson). Zij spreken zich op de website uit over het belang van de Franse taal in hun werk, verzorgen workshops op scholen en zijn beschikbaar voor interviews.

Ook het bedrijfsleven is betrokken bij de Dag van de Franse Taal, zowel via sponsoring als inhoudelijke bijdragen aan de programmering. Frankrijk is immers de derde handelspartner van Nederland; daarnaast is het Frans een belangrijke voertaal in de opkomende Afrikaanse economieën. De Organisation Internationale de la Francophonie publiceerde onlangs een YouTube­filmpje waaruit blijkt dat het aantal Franssprekenden wereldwijd stijgt en dat het onderwijs in de Franse taal sterk groeit in Afrika en Azië. Naar verwachting zal het Frans rond 2050 één van de meest gesproken talen ter wereld zijn. Een goede beheersing van de Franse taal heeft daarom een duidelijke meerwaarde in het zakenleven.

Deel: ' 13 November eerste Dag van de Franse taal '