De coronapandemie heeft het Nederlandse bedrijven behoorlijk moeilijk gemaakt. Forse bezuinigingen, cashflowproblemen, stokkende leveringen en zelfs faillissementen gaven de Nederlandse economie enkele rake klappen. Toch gaan er steeds meer stemmen op om dit jaar niet te bezuinigen op de kerstpakketten.

Koopkracht van werknemers gaat erop achteruit

Het zijn natuurlijk niet alleen de werkgevers die het moeilijk hebben. De coronapandemie heeft een heel grote impact gehad op het mentale welzijn van veel Nederlanders. Maar ook financieel heeft de coronapandemie sporen achtergelaten. Als producenten meer moeten betalen voor hun energie en grondstoffen zijn het namelijk de consumenten die de rekening krijgen voorgeschoteld. Anderzijds is er momenteel geen budget om de lonen te verhogen. Net nu kunnen werknemers, zowel mentaal als financieel, een opkikkertje gebruiken.

Het is meteen een van de redenen waarom experts voorspellen dat kerstpakketten met nuttige consumentenproducten en voedingswaren het goed zullen doen. Zo kunnen consumenten besparen. Denk bijvoorbeeld aan kerstpakketten met chips, pastasaus, popcorn, een stukje kaas en dergelijke meer. Ook een Rituals kerstpakket met luxe shampoo, douchegel, scheerschuim en deodorant past in dit plaatje en focust tegelijkertijd op een welverdiend genietmoment.

Bedankje voor de inzet tijdens een turbulent jaar

De aanbieders van kerstpakketten weten nog steeds niet goed wat ze dit jaar kunnen verwachten. Vorig jaar vreesden ze nog op tegenvallende cijfers, maar dat bleek achteraf toch gunstiger te zijn dan verwacht. Enerzijds besloten veel bedrijven om geen kerstpakketten te bestellen. Vooral horecabedrijven en bedrijven in de toeristische branche bezuinigden toen op de kerstpakketten. Anderzijds hadden andere bedrijven dan weer wel begrepen dat ze hun werknemers extra dienden te bedanken voor hun inzet tijdens een turbulent jaar. Daardoor lieten ze de kerstpakketten iets rijkelijker vullen dan in de voorgaande jaren. En werden de pakketten voornamelijk bezorgd bij de medewerkers thuis.

Ook dit jaar hopen de aanbieders dat de kerstpakketten iets rijkelijker zullen worden gevuld. Per slot van rekening ging er dit jaar minder budget naar vrijmibo's en bedrijfsfeestjes, waardoor er budgettair meer ruimte is voor een bedanking op het einde van het jaar.

Het fiscaal klimaat is kerstpakketten gunstig gezind

Fiscaal zit het de bedrijven alvast mee. De verlengde verruiming van de WKR-regeling, waarbij tot 3 procent van de loonsom belastingvrij aan extraatjes kan worden besteed, maakt het geven van een kerstpakket extra voordelig. Bovendien staat de gebruikelijkheidstoets het toe om tot dertig procent meer aan kerstpakketten te besteden dan wat gebruikelijk is, waardoor het kerstpakket zeker wat rijkelijker mag zijn gevuld. Het zijn stuk voor stuk argumenten waar de aanbieders op hameren.

Profileer jezelf als een goede werkgever

Een kerstpakket is een vorm van employer branding. Door zelfs op de moeilijkste momenten budget vrij te maken voor de schouders die het bedrijf dragen, bewijs je dat je het goed meent. Werknemers zijn zo blij met het kerstpakket dat ze erover praten en berichten delen op sociale media. Daarmee trek je natuurlijk de aandacht van potentiële klanten en potentiële werknemers. Tegelijkertijd verhoog je de loyaliteit bij het personeel, waardoor je minder

Deel: ' Dit is waarom kerstpakketten ook dit jaar niet mogen ontbreken '