Als er één verzekering is die je als zzp’er goed kan gebruiken, dan is het wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Toch doen er veel misverstanden de ronde. We onderscheiden de feiten van de fabels, en vertellen je waarom een aov zo belangrijk is.

Feit: De kans op arbeidsongeschiktheid is reëel

Dagelijks raken maar liefst 200 mensen onverhoopt van de arbeidsmarkt. Door een ongeval op de werkvloer, bijvoorbeeld. Maar ook een zwangerschap of een burn-out kunnen ervoor zorgen dat je niet langer je werk kunt doen. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers kun je maar liefst 90% van je inkomen dekken. Zo voorkom je dus dat je tijdens tijdelijke of langdurige ziekte op een houtje moet bijten. Wel zo geruststellend.

Fabel: Iedereen heeft recht op bijstand

Helaas mag je als arbeidsongeschikte ondernemer pas aanspraak maken op een bijstandsuitkering wanneer je helemaal door je eigen (spaar)geld en buffer heen bent.

Fabel: Met een buffer red je het ook wel

Wellicht ben je een fanatieke spaarder en denk je: mijn eigen vermogen is ook een prima vangnet. Maar je (spaar)geld verdampt vaak sneller dan je denkt: slechts één jaar van je buffer leven kost al meer dan tien jaar aan bruto aov-premie, zo blijkt uit onderzoek. Bovendien moet je van je buffer ook al je omzetbelasting, inkomstenbelasting, vakantiedagen en pensioen zien te betalen. En wat betreft je zuurverdiende spaarcenten: geef je die niet liever aan iets leukers uit?

Fabel: Een broodfonds is een soortgelijk vangnet

De laatste paar jaren wordt het broodfonds steeds populairder. Maar wat veel mensen niet weten is dat het slechts de eerste twee jaar van je arbeidsongeschiktheid dekt. Dat maakt het tot een beperkt vangnet. Een aov voor zzp’ers is daarom een verstandige aanvulling op je broodfonds en buffer. Wil je profiteren van de voordelen van een broodfonds én de zekerheid van een aov? Sluit dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering met twee jaar wachttijd af. Dan betaal je ook minder premie.

Feit: Een aov voor zzp’ers is fiscaal aantrekkelijk

Een aov is niet alleen duurzamer en betaalbaarder dan een buffer: de premie is ook fiscaal aftrekbaar. Dit betekent dat je een groot deel van het bedrag terug krijgt van de Belastingdienst.

Vergeet niet te vergelijken

We hopen dat je nu een weloverwogen beslissing kunt maken voor jouw situatie en bedrijf. Als je ervoor kiest om jezelf te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, zorg dan in ieder geval dat je de verschillen tussen de diverse verzekeringsmaatschappijen en hun verzekeringen voldoende onderzoekt. Let tijdens je research met name op de criteria, de hoogte van het verzekerde bedrag en de premie.

Deel: ' Wat kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor jou betekenen? '