Zo zorg je er voor dat jouw muziek gehoord wordt!

Veel onafhankelijke muzikanten weten natuurlijk dat het voor de kunstenaar een voortdurende strijd is om bekendheid te genereren in de muziekindustrie. Wellicht wens je stiekem op een wonder dat je talent wordt ontdekt door een platenmaatschappij zodat je de podia kan betreden voor een groot publiek. Door de enorme hoeveelheid aan muziek waarmee je concurreert op het internet, kan het helaas moeilijk zijn voor muziekfanaten om door de bomen het bos te vinden en jouw muziek te ontdekken. Daarom gaan we in dit artikel kijken naar een aantal manieren die je kunnen helpen om jouw muziek te matchen met je potentiële publiek!

Definieer je publiek

Bij het starten van een online marketingstrategie voor je muziek is het belangrijk dat je de groep mensen probeert aan te spreken die mogelijk van je muziek zal genieten. Afhankelijk van het muziekgenre dat je aan het maken bent, moet je een specifieke doelgroep definiëren om te bereiken op het internet. Probeer dit te doen aan de hand van onder andere leeftijd, locatie, interesses en cultuureigenschappen. Je kunt bijvoorbeeld ook op zoek gaan naar diverse merken waarvan je denkt  dat ze goed zouden kunnen passen bij jouw muziekgenre, zodat je kan ontdekken wie hun doelgroep precies is en wie jouw muziek interessant zou kunnen vinden.

Creëer een persoonlijke binding met publiek op social media

De social media van artiesten zijn de ‘basis’ voor fans om zich dicht bij hun favoriete artiesten te voelen. De social media zorgen ervoor dat artiesten continu de interactie aan kunnen gaan met hun fans en zij op een waardevolle manier in contact met elkaar kunnen komen. Er zijn een aantal aspecten die je kunt gebruiken als richtlijnen voor het inzetten van de social media als artiest:

  • Geef een kijkje in het artiestenleven en het privéleven
  • Deel regelmatig muziek
  • Wees consistent in de verspreiding van content
  • Luister en reageer op het publiek
  • Zorg voor herkenbare content
  • Activeer en betrek het publiek
  • Focus op het creëren van interactie, niet op reclame

Wees consistent op de online kanalen

Houd er verder rekening mee dat wanneer jij je nieuwe single uitbrengt, je er dan voor zorgt dat de muziek overal te vinden is. Het is erg voordelig voor muzikanten om hun muziek direct beschikbaar te

stellen op streamingdiensten zoals Youtube en Spotify. Jouw luisteraars verwachten namelijk

een snelle en gemakkelijke beschikbaarheid van hun favoriete muziek.

Ben je op zoek naar een online marketing bureau bij jouw in de buurt die je kan helpen bij het opzetten van een online marketingstrategie? Zoek dan eens op Internet marketing bureau Rotterdam en ga aan de slag met de beste specialisten om je online marketing uit te besteden in Rotterdam.

Nieuwsbank.nl
Logo